Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Medieval

Nu ökar tv igen

Publicerad: 9 Juni 2015, 07:02

Efter åtta måndaders tapp stiger investeringarna i tv.

Foto: Colourbox.

Efter åtta månader av minskade investeringar ökade tv i maj. Det visar siffror från Mediebyråbarometern.


Ämnen i artikeln:

Jochum ForsellInternetMediebyråbarometernSveriges MediebyråerPrint

De totala medieinvesteringarna ökade med 3,2 procent i maj jämfört med samma månad i fjol, visar Sveriges Mediebyråers statistik. Totalt förmedlades närmare 1,2 miljarder kronor av deras medlemmar.

För tv:s del innebar månaden ett trendbrott efter dystra siffror i de senaste mätningarna. Kategorin ökade med 9,2 procent. Internetkategorin fortsätter sin kraftig tillväxt som i maj månad landade på 28,8 procent. Bra gick det också för bio (+61,9 procent).

– Ökning för TV är förväntad, eftersom efterfrågan på rörlig bild nu är mycket hög i alla medier. Och då slår också prishöjningarna på TV igenom, säger Jochum Forsell, vice vd IUM i en kommentar.

De stora förlorarna är givetvis printkategorierna som fortsätter att blöda pengar. I mja tappade exempelvis kvällspress 34,8 procent och hittills i år har print tappat 209 miljoner kronor jämfört med 2014.

– Den tryckta kvällspressen är nu i fritt fall, annonsköpen har halverats på två år, och har tappat -34,4 procent hittills i år. Delar av detta kompenseras av annonsintäkter från kvällspressens digitala satsningar, men minskningen i den tryckta tidningen är ändå anmärkningsvärd stor.

Fredrik Thambert


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.