Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medieval

Nu rullar första filmerna i köpt utrymme på Instagram

Publicerad: 30 oktober 2014, 09:09

Bild från Disneys Instagram-film.

Företagen har sedan förra året kört reklamfilmer på sina Instagram-konton, men nu har den Facebook-ägda plattformen Instagram tagit nästa steg i jakten på intäkter. Flera företag har precis sjösatt sina första reklamfilmer för köpt annonsutrymme på Instagram – alltifrån Banana Republic till Disney och Lancôme.


Ämnen i artikeln:

DisneyInstagram

Instagram har testkört i sex månader och nu är de första reklamfilmerna i köpt utrymme ett faktum, enligt Adweek.

Disney marknadsför exempelvis sin nya film Big Hero genom en reklamfilm där animerade karaktärer posar som om de skulle ta en selfie.

– Vi kände att vi ville göra något stort för Big Hero Six. Vi känner oss exalterade över den här filmen, säger Anthony Price, senor vice president Media på Disney till Adweek.

Tidningen rapporterar att Instagram är på tårna vad gäller rörlig bild.

Föetaget håller bland annat på att utvärdera alla klipp för att säkerställa att de har färskt innehåll och stämmer överens med plattformens profil.-

Adweek konstaterar att filmer har blivit en viktig del av mobil marknadsföring och att konkurrenter som Tumblr och Snapchat nyligen har introducerat liknande annonsprodukter som Instagram, nu gör, men att det också är en svår balansgång att plötsligt erbjuda köpt utrymme för en app där användarna inte är vana vid att nås av sådana budskap.

Lancôme är ett annat av de bolag som nu kör reklamfilm på Instagram.

Företaget marknadsför en ny doft och en ny mascara – affären slutfördes i veckan, vilket gjorde att byrån Digitas LBi fick bråttom att komma med något kreativt.

Lancômes vice medie-chef, Brian Chang, tycker ändå att det var ett enkelt beslut.
–Vi vill som varumärke få fördelen av att vara först på marknaden, säger han till Adweek.

Activision är ytterligare ett av de företag som gör reklam. Spelbolaget kör ett 15-sekundersklipp för att sitt nya spel Call of Duty: Modern Warfare – klippet tas från en lägre video som ska gå på deras Facebook-sida, som har 23 miljoner fans.

Activision räknar med att Instagram-klippet ska nå två miljoner användare och att likes och delningar om filmen ska driva extra trafik till företagets Facebooks-sida.

Adweek konstaterar att reklamen på Instagram fortfarande är ganska basic, men att den ger marknadsförare möjlighet att nå användare utifrån ålder, kön och land.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

DisneyInstagram

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.