Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medieval

Nu sätter Coca-Cola efternamn och semesterorter på flaskorna

Publicerad: 19 April 2017, 07:42

Coca-Colas framgångskampanj "Share a Coke" är tillbaka i år byter man bort loggorna mot semestermetropoler och efternamn på flaskorna.


Ämnen i artikeln:

ReklamkampanjTV-reklamCoca-Cola

Hawaii, Bali, Ibiza, Miami. Fyra av städerna som Coca-Cola hoppas att konsumenterna förknippar med en läskande och iskall flaska. När "Share a Coke" gick upp för fyra år sedan med förnamn på flaskorna blev det en global snackis. Den nya kampanjen går upp nästa månad i flera europeiska länder.

Flaskorna med semesterorter kommer att synas i reklamfilmer, digitalt, utomhus, på sociala medier och pr-drivet genom influencers. I Storbritannien kommer läskjätten att ge bort rekordmånga flaskor, 11 miljoner a 150 milliliter. Samtidigt kommer de att skrota varumärket "Coke Life" som blivit en flopp och läskjätten har missat de totala tillväxtmålen sedan 2013. Förra året minskade försäljningen med fem procent.

I USA väljer man efter flera års påtryckningar att trycka efternamn på flaskorna. Utöver förtryckta etiketter med 200 utvalda amerikanska efternamn kan konsumenterna specialbeställa buteljer på kampanjsajten.

Satsningen är blygsam jämfört med de förnamn som efter några år nu är uppe i ett urval på 800. I USA kommer kampanjen rulla i 13 veckor, med ett fokus på tv.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.