Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medieval

Nu ska de sälja helsidor genom digital budgivning

Publicerad: 11 Februari 2015, 12:21

USA:s största magasinpublicist Time Inc. låter annonsörerna köpa printannonser med samma automatiserade teknologi som används för digitala annonser.


Ämnen i artikeln:

Sports IllustratedTime magazineProgrammaticTime Inc.

Time Inc. äger välkända tidskrifter som Sports Illustrated, Time och People. Den nya affärsmodellen, där en dator möjliggör annonsköp genom digital budgivning, kallas programmatic. Target är det första varumärket som som köper annonsplats hos Time Inc. på det här sättet, skriver AdAge.

Bakom medievalet ligger företagets mediebyrå Haworth och köpet gäller annonser i tidningarna People, Entertainment Weekly, Time och Sports Illustrated.

Programmatic upplever just nu en stor tillväxt och enligt en prognos från eMarketer kommer 15 miljarder dollar av de digitala medieinvesteringarna att gå via teknologin under 2015.  

På printsidan har flera mediechefer varnat för att förflyttning till programmatic skulle medföra en prissänkning för printannonser. Något som Andy Blau, chef för reklamförsäljningen på Time Inc inte håller med om.

– Det är inte ett lätt sätt att få billiga priser, säger han till AdAge.  

Så här funkar det
Print-programmatic plattormen som Time Inc. använder sig av är närmast identisk med den som förlaget använder sig av för att sälja annonser digitalt enligt Andy Blau. Mediebyråer kan använda plattformen  för att välja en den målgrupp och publik som de vill nå utifrån segmenten "män", "kvinnor", "lyx", "livstil" och "affär/finans". Köparna ver inget om i vilket magasin annonsen kommer att gå. Bara att de kommer att dyka upp där det valda publiksegmentet finns. Annonsörerna kan begära specifika placeringar kring ett visst redaktionellt innehåll, men det kräver en extra budgivningsrunda.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.