Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medieval

Nu ska tittarna stå för innehåll på MTV

Publicerad: 16 juli 2015, 12:00

Nu ska tittarna producera innehållet.

Nu ska tittarna ta kontrollen över MTV. B-Reel står bakom det nya konceptet "I am my MTV".


Ämnen i artikeln:

MTV

MTV International ändrar sitt koncept från det klassiska "I want my MTV" till "I am my MTV". Förändringen innebär att tittarna kommer att bjudas in att skicka in egna filmer som ska sändas i det linjära kanalutbudet och på kanalens samtliga plattformar.
Detta är "det första steget att bjuda in den unga målgruppen till varumärkesupplevelsen", enligt ett pressmeddelande.

– MTV har alltid varit bra på att återuppfinna sig självt och nu är det dags att ömsa skinn igen. Vår målgrupp förväntar sig att viska vara modiga och ta kreativa risker och det vi skapar liknar inget annat som finns där ute, säger Kerry Taylor, senior vp för Viacom International Media Networks och marknadschef för Viacom UK, i pressmeddelandet.

Konceptet går under hashtaggen #MTVbump och togs fram av B-Reel Creative i samband med en pitch i höstas.

– B-­Reel presenterade ett koncept där tittarna kunde bli en del av varumärkesupplevelsen. Med tanke på att kreativitet inte längre är förunnat ett litet fåtal så kändes det som en naturlig utveckling för kanalen, säger Cecilia Bernard, MD på B­Reel Creative i Stockholm.

Användarna uppmanas att hashtagga sina videos på Twitter för att få upp sitt eget innehåll i MTV:s kanaler på mindre än två timmar.

– Det är väldigt modigt av MTV att inkorporera det omedelbara med internet i sitt kanalutbud. Innovation på den här skalan brukar ta längre tid och fastna i hierarkier men i det här fallet har samarbetet skett snabbt och friktionsfritt, säger Cecilia Bernard.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Ämnen i artikeln:

MTV

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.