Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag11.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medieval

Ny Amazonbyrå öppnar i Stockholm – siktar på att bli ledande i Norden

Publicerad: 23 Januari 2019, 13:14

Nu lanseras Commerce 8 vars verksamhet där de kommer att hjälpa nordiska bolag att växa med hjälp av Amazon. Ambitionen är att bli den ledande konsulten i Norden.


Så sent som i lördags berättade Dag Bengtsson och Fredric Andersson, som tagit konsultbolaget Retime till Sverige, om hur de vill hjälpa svenska e-handlare att använda Amazon för att nå ut i världen. Grundarna flaggade också för att fler konkurrenter kommer att strömma till marknaden med det växande intresse för Amazon som vi ser i Norden.

– Det finns massa konkurrenter på andra marknader. De kommer att komma in här och vissa jobbar redan med svenska kunder på andra marknadsplatser. Vi tror att en lokal närvaro, där vi sitter hos en kund, kommer att vara väldigt värdefullt, sade Fredric Andersson i intervjun.

Dag Bengtsson fyllde i:

– Jag tror att marknaden är tillräckligt stor för flera spelare. Titta bara på marknaden för sökord och sociala medier. Det finns väldigt många potentiella kunder, sade Dag Bengtson i intervjun.

Och nu kommer alltså nästa aktör på marknaden. Commerce 8 lanserar under onsdagen sitt nordiska erbjudande med kontor i Stockholm och Helsingfors med tre medarbetare på varje ställe. Erbjudandet är snartlikt Retimes. Konsulterna ska att hjälpa nordiska bolag att växa med hjälp av Amazon och ambitionen är "att vara en ledande spelare i Norden".

Grundare av bolaget är Patrik Nygård och Anssi Peltokangas som kommer att driva den operativa verksamheten samt Janne Tuominiemi och Jussi Lystimäki som kommer att fungera som rådgivare. Alla har en bred erfarenhet av e-handel och digitalisering.

Amazons kommande intåg i Norden har fått stort genomslag medialt och väckt en viss oro hos e-handlarna.

– Det exakta lanseringsdatumet har inte så stor betydelse - det som däremot har, är hur man reagerar när de väl är aktiva i Norden. Det viktiga är hur man kan använda Amazon som sin försäljningskanal. Detta räcker däremot inte om man vill uppnå en äkta konkurrensfördel. Förändringen i marknaden kommer att vara så pass stor att de flesta måste anpassa sin verksamhet för att nå maximal nytta i sin vardag, säger Anssi Peltokangas.

Precis som sin konkurrent vill Commerce 8 utnyttja Amazon för att hjälpa nordiska varmärken att nå ut till internationella online-kunder. Vid sidan av Amazon kommer de även att hjälpa e-handlare som vill nå via Alibaba och Rakuten. De tar hand om hela kedjan, från kontoadministration till annonsering

– Det finns många e-handlare som har haft problem att komma utanför Norden under flera år. Här kan Amazon vara en bra möjlighet och när vi har fler case på bordet kommer vi att bygga en stark kundtillväxt.

Enligt grundarna har de ett antal svenska e-handlare med från start, men vilka de är vill de inte kommunicera.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.