Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medieval

Ny mediekanal rullar i Stockholm

Publicerad: 6 augusti 2015, 11:46

AdOnBubbles eldrivna kanal på rull under Prideparaden i lördags

Efter flera år av utveckling har AdOnBubbles digitala utomhuskanal haft premiär. Nästa steg blir att hitta investerare och inom ett år hoppas delägarna av denna svenska startup att 5-10 enheter rullar i Stockholm.


AdOnBubbles Uffe Renner som har utvecklat produkten tillsammans med industridesignern Jonas Rylander har en bakgrund inom försäljning och har tidigare snuddat vid marknadsföring. 2009 tog duon fram en eldriven bil i Volvo C70-design som licenserades av Volvo Cars. Det var då de kom på idéen att göra någonting med marknadsföring på hjul. Resan har tagit flera år, de har samlat ihop eget kapital och teknikgenombrottet kom när Samsung lanserade sina HD-skärmar i januari. De har också jobbat med att få ner vikten så att batteritiden på det eldrivna medievalet håller för längre färder.

Det senaste halvåret har Uffe Renner varit i kontakt med flera personer inom reklambranschen, främst på mediebyråsidan, för att få rådgivning om hur man kunde optimera produkten. Bland annat Tre Kronors grundare Niclas Fröberg. I dagarna har AdOnBubble digitala mobila utomhuskanal haft premiär. Under Stockholm Pride följde elbilen paraden och i går rullade medievalet runt i Kungsträdgården med en kampanj för Ramlösa.

2011 lanserades det rullande manuella medievalet InfoGlider för att några år senare gå i graven. Än så länge rullar bara en av AdOnBubbles digitala tavlor med ljud i Stockholm. Uffe Renners strategi är att lansera medievalet med försiktighet:

– Det här är ett bra komplement om man vill sticka ut som kund. Utomhus växer och med de digitala tavlorna går det enkelt att byta budskap. Vi tar gärna hjälp av byråerna för att vässa till lösningen eftersom vi inte har samma kunskap när det kommer till marknadsföring. Vi hoppas kunna ta en del av mediekakan, även om vi är ödmjuka inför utmaningen. Vi känner att det här är en lagom start som inte gör att vi stör stockholmarna.

De senaste månaderna har bolaget pratat med kunder och några har visat intresse. Nästa steg för de tre delägarna i AdOnBubble blir att hitta investerare som tror på produkten och kan ta utvecklingen vidare. Inom ett år hoppas Uffe Renner att mellan 5-10 enheter rullar runt i Stockholm.

Vad särskiljer er produkt från andra kanaler i utomhusmiljön?
– Eftersom det bara behövs en liten förfining av det befintliga kampanjmaterialet kan man hålla nere produktionskostnaden. De flesta utomhusskyltar i den urbana miljön sitter högt upp, vi träffar rätt i blickfånget.

Ni har utvecklat produkten genom eget kapital och letar investerare. Hur länge kommer ni att ge projektet chansen att lyfta?
– Fortsatt fokus läggs nu på införsäljning och demovisningar ute hos medie- och reklambyråerna. Vi hoppas bokningarna kommer omgående men som alla nya produkter och jänster måste man ge det lite tid. Säg inom 3-6 månader vet vi hur marknaden tagit emot oss.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.