Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag28.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medieval

Ny rapport: Traditionell tv fortfarande viktig kanal i annonsörernas mediemix

Publicerad: 27 December 2019, 13:36

Stora annonsörer spenderar fortfarande enorma summor på traditionell tv.

Foto: Getty Images

De största annonsörerna i USA spenderade nära på 10 miljarder dollar, motsvarande 95 miljarder kronor, på tv under 2019. Samtidigt pekar trenden på att tv-reklamen blir allt kortare.


Ämnen i artikeln:

AdidasProcter & GambleAdweekAmazon

Under de senaste åren har allt fler varumärken erkänt att de närt en övertro på värdet av performance-fokuserad marknadsföring i digitala kanaler. Procter & Gamble gick redan 2017 ut med att de planerade att dra ned på sina investeringar i digitala plattformar, bland annat som följd av problem med brand safety, och i stället lägga pengarna på traditionella räckviddsmedier som tv och radio. Under 2019 har varumärken som Gap och Adidas berättat om hur de styr om sin mediestrategi från kortsiktig, taktisk marknadsföring i digitala plattformar till räckvidds- och varumärkesbyggande mediekanaler. 

Nu visar en ny mätning av den amerikanska tv-marknaden från analysbolaget Media Radar, framtagen å Adweeks räkning, att stora annonsörer fortfarande spenderar enorma summor på traditionell tv. De tio största amerikanska annonsörerna lade nära på 10 miljarder dollar, motsvarande cirka 95 miljarder kronor, på tv-annonsering under året. Samtidigt adderade över 2 000 varumärken traditionell tv till sin mediebudget för första gången. 

LÄS MER: ”Simone Westerberg Skoog: 'Adidas och P&G har förstått det alla borde förstå'”

Bland de största annonsörerna i tv under året syns inga större överraskningar: Procter & Gamble, Amazon, AT&T, Pepsi och bilvarumärken som General Motors, Ford, Hyundai och Toyota. Den industri som sammantaget lade mest pengar i tv-mediet var dock retail, som stod för nästan 15 procent av tv-investeringarna. 

Enligt Media Radars analys blev reklaminslagen i tv kortare under 2019, med en genomsnittslängd på 24 sekunder, två sekunder kortare än 2018 års genomsnitt på 26 sekunder. Samtidigt var 15-sekundersannonser mer populära än förra året och stod för 57 procent av alla tv-annonser. 30-sekundersinslag stod för lite mer än en tredjedel. 

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.