Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Medieval

Ny startup kopplar ihop influencers med e-handel

Publicerad: 7 April 2017, 09:44

Peter Carnello och Tobias Eidem.

Foto: Viktoria Wyckman Ågren

Peter Carnello och Tobias Eidem startar Brandglobe – ett företag som kopplar ihop kända personer med varumärken och e-handel.


Ämnen i artikeln:

E-handelInfluencer marketingInfluencers

Influencer marketing är högsta mode i reklamvärlden just nu. Enkelt förklarat handlar det om att använda sociala medier-stjärnor och deras räckvidd för att sälja varor och tjänster. Nu gör entreprenörerna Peter Carnello och Tobias Eidem en satsning på området genom det nystartade bolaget Brandglobe.
– Brandglobe tar det bästa från influencers och stjärnor med deras kanaler och plattformar, som sociala medier och tv-program, och förenar det med e-handel, säger Tobias Eidem som får titeln Head of Business Development på bolaget.

Tobias Eidem har jobbat med onlinemarknadsföring i 20 år och varit chef för Sveriges Annonsörers valuta KIA-Index. Peter Carnello är mest känd som "Mr Produktplacering" efter att ha varit pionjär inom området i Sverige. På 1990-talet drev han även bolaget Fanglobe som kopplade ihpå artister med varumärken. Nu gör han en ny satsning med Brandglobe – en liknande idé men i modern tappning.
– Det kommer sig egentligen av att vi insåg när vi pratade om vad vi gjort tidigare, att det är perfekt timing att göra ett "Fanglobe 2.0" nu, vi har ju jobbat med detta under period där det mognat fram och vi har intressanta samtal med bra människor, säger han i en kommentar.

Skillnaden mellan förlagan och det nya företaget är alla nya verktyg som nu finns tillgängliga.
– Då, kring millennieskiftet, fanns inte några sociala medier, bloggar eller andra väletablerade sätt att driva trafik. Adwords lanserades ju till exempel inte förrän år 2000. Det här var för övrigt på den tiden då många fortfarande trodde att det var spam som var sättet att få trafik till sin webbplats - en tanke som är rätt galen idag, säger Tobias Eidem.

Duons ambition är att ha igång verksamheten om "några månader". Den tekniska plattformen är i princip klar och nu arbetar de för att få alla avtal på plats.
– Det här känns riktigt spännande och timingen är perfekt. Och med vår samlade erfarenhet och kompetens i teamet har vi goda förutsättningar att göra något bra av den här möjligheten, menar Peter Carnello.

Fredrik Thambert


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.