Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Medieval

Nya webb-tv-serien om att byta bostad

Publicerad: 29 April 2016, 12:57

Dominika Peczynski i serien "Dröm Dig Hem".

Produktionsbolaget Storyfire ligger bakom den nya webb-tv-serien Dröm Dig Hem som bland annat kommer att sändas i Flow Networks. Serien handlar om att byta bostad och görs i samarbete med Hemnet.


Ämnen i artikeln:

Björn RietzDominika PeczynskiStoryfireTobias Bringholm

Programmet Dröm Dig Hem ska produceras i hela 80 avsnitt á fem minuter. Det hela beskrivs som en dokumentärserie där alla olika aspekter av att flytta avhandlar. Bakom idé och produktion står Storyfire med tv-veteranen Tobias Bringholm i spetsen.
– Vi jobbar för att hitta nya tv-idéer. Det har jag gjort hela mitt liv, men nytt nu är att kunna göra det i den här nya mediemiljön som vi befinner oss i, säger han.

I serien möter vi en rad människor som antigen ska köpa eller sälja sitt hem. Bland annat nöjesprofilen och pr-konsulten Dominika Peczynski som lämnar sin excentriska lägenhet. Varje vecka kommer fem nya avsnitt att släppas på en rad plattformar, bland annat på Youtube och en rad av Flow Networks anknutna sajter.
– Nu får jag för första gången göra ett ambitiöst digitalt projekt som lika gärna hade kunnat gå på någon stor kanal. Istället gör vi på det här sättet och det känns väldigt roligt, säger Tobias Bringholm.

Bostadssajten Hemnet är med som partner i projektet. Förutom pengar har de bidragit med kunskap och case som används i Dröm Dig Hem.
– Det här är en redaktionell produkt. Vi har arbetat precis som när vi gör produktioner för de kanaler vi normalt sett jobbar för.

När samtliga 80 avsnitt är släppta på webben kommer Storyfire att klippa ihop dem till längre format. Förhoppningen finns att någon av de etablerade tv-kanalerna då ska nappa på att sända det.
– Det här är en ambitiös tv- serie och inte någon futtig webbserie, menar Tobias Bringholm.

Arbetsgruppen bakom serien består av producenten Lia Cederström, Johan Skoog som showrunner, och Storyfires vd Tobias Bringholm som exekutiv producent. Ytterligare cirka 15 personer har jobbat med den på heltid.
– Hittills har vi gjort 50 historier av 80. För att göra sex halvtimmesprogram skulle jag behöva 25—30 historier. Så omfångsmässigt är det här ganska häftigt. Kvalitetsmässigt är det superduktiga människor som gått all in.

Här är trailern till serien:

Fredrik Thambert


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.