Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Medieval
Publicerad: 5 mars 2014, 11:09
Tävlingssidan på Stora Hotellets sajt
PR-byrån Wenderfalck, reklambyrån Halleluja och eventbyrån Heja! lyckades engagera 31000 Umeåbor i en kampanj när Stora Hotellet skull återinvigas
Ämnen i artikeln:
WenderfalckI stället för en fest för VIP-gäster när Stora Hotellet i Umeå återinvigdes valde man att bjuda in Umeåborna att bo på hotellet under premiärnatten.
Med kampanjen "Nycklar på drift" utlyste hotellet en stor nyckeljakt som engagerade var fjärde Umeåbo.
Under två veckor placerades 49 nycklar ut på offentliga, men hemliga platser runt om i staden. På storahotelletumea.se släpptes varje dag ledtrådar som visade vägen till de olika gömställena.
För att få fler ledtrådar kunde man ansluta med sitt Facebook-konto och uppmuntra sina vänner att också delta i nyckeljakten.
Intresset för nyckeljakten var stort. Under kampanjperioden hade webbplatsen över 81 000 besök, och den genomsnittliga besökstiden var drygt fem minuter. På Facebook delade 1 400 personer länken, vilket resulterade i över en halv miljon visningar.
– För oss var det en självklarhet att fylla hotellet med Umeåbor under premiärdygnet och det är så otroligt roligt att kampanjen Nycklar på drift blev en sådan succé, säger hotelldirektören Anna Gemrud Mörner.
Vinnarna av nycklarna fick checka in tillsammans med en vän på Stora Hotellet under premiärdygnet den 28 februari–1 mars. På kvällen bjöds alla hotellets gäster på en trerätters middag på hotellets restaurang Gotthards krog.
Arbetsgrupp Halleluja
Projektledare: Mattias Önell
Strateg: Rikard Höög
Produktionsledare: Anna Granlund
Grafisk formgivare: Kerstin Hansson
AD: Stefan Parkbring
Copywriter: Christoffer Lundström
Arbetsgrupp Heja!
Projektledare: Jonas Bokström
Produktionsledare: Johan Karlsson
Erik Wennberg - AD
Koordinator: Ann-Charlotte Dahlvid
Producent: Elin Jonsson
Arbetsgrupp Wenderfalck
Kundansvarig projektledare: Petra Samuelsson
Projektledare: Isabella Rönnmark
Webdesigner: Peter Simonsson
Creative director: Linn Jacobsson
Krister Berntsson
Ämnen i artikeln:
Wenderfalck