Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag02.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medieval

Ökade krav på leverans – så anpassas marknadsföringen för hemkörningsbranschen

Publicerad: 16 Mars 2020, 14:21

Efterfrågan på hemkörningstjänster ökar, för bolag som Foodora och Mathem är marknadsföring en fråga om balans orostider. – All kommunikation ses över löpande, säger Foodoras marknadschef Mika Messa till Resumé.


Ämnen i artikeln:

MathemFoodora

I takt med att coronaviruset får alltfler svenskar att dra sig från folkmassor är det logiskt att matkassar och hemkörning upplever ett ökat tryck de senaste veckorna. Enlgt Delivery  Hero-bolaget Foodoras marknadschef i Sverige Mika Messa har bolaget hittills inte märkt av några förändringar i försäjningsvolym till följd av coronaviruset.

– Överlag ser vi förändringar i konsumtionsbeteendet i allmänhet det ökade behovet av våra tjänster i synnerhet, den efterfrågan kan vi mycket väl se fortsätta öka, beroende på utvecklingen, säger han till Resumé. 

Samtidigt noterar Mika Messa att Foodoras leverantörer tappar besökare i restaurangen. Han hoppas att deras tjänst kan bli en draghjälp och medföra att de inte tvingas göra lika omfattande förändringar i personalstyrkan som många andra bolag kommer att tvingas till. 

– Vi har gått ut med kommunikation kring hur vi hanterar säkerhetsarbete och hur vi följer de riktlinjer som är givna av Folkhälsomyndigheten till våra kunder, säger marknadschefer och understryker att bolaget kommer att låta verksamheten löpa i enlighet med information från forskare, myndigheter och regeringen. Foodora uppmanar samtliga kunder att beakta säkerheten för deras skull och våra cyklister, dvs maten kan väljas att lämnas utanför dörren

– Vi har delvis förändrat viss marknadsstrategi för att anpassa oss till rådande världsläge. Vi har valt att inte genomfört en hel del aktiviteter som vi hade planerat för mars månad. Rent konkret vi bytt ut kommunikationen som syftar till att man ska umgås med sina vänner. All kommunikation i de olika kanalerna ses över och arbetet sker löpande. 

Mathem ser ett tydligt ökat tryck i försäljningen av matkassar och företaget gör just nu allt de kan för att kunna leverera, Fokus ligger på distribution av själva erbjudandet snarare än marknadsföring och kommunikation.

– Vi ser ett ökat tryck i försäljningen vilket tar sig uttryck i att kunderna bokar upp våra leveranser snabbare än vanligt, säger marknadschefen Anna Stolt till Resumé.

Hur hanterar ni coronaviruset i marknadsföringen?
– Just nu har vi justerat vår marknadsföring utifrån den rådande situationen genom att omfördela vissa investeringar i kanalmixen. Justeringen av marknadsföringen följer de övriga justeringar som vi tillfälligt har gjort i vårt erbjudande, detta för att kunna möta efterfrågan från kunderna så väl vi bara kan.

– Vi lägger fullt fokus på att i vår verksamhet möta våra kunders efterfrågan just nu. Självklart nämner eller utnyttjar vi inte coronaviruset i marknadsföringen.

Har ni ändrat strategi under de här veckorna?
– I dagsläget ser vi inget behov av att ändra vår grundstrategi, men däremot sker uppdateringar/förändringar till vad som kommuniceras givet den kapacitet vi har för stunden.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

MathemFoodora

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.