Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag27.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medieval

Oppositionens politik – en jordgubbstårta med ketchup

Publicerad: 21 Juli 2014, 13:12

M&C Saatchi ligger bakom Alliansens reklamkonceptet "Vi håller vad vi lovar". I en ny reklamfilm symboliseras oppositionens politik med en rörig och dyr tårta. –Har man bara 30 sekunder så måste man vara tydlig, säger Moderaternas kommunikationschef Per Nilsson till Resumé


Ämnen i artikeln:

M&C SaatchiAlliansenPer Nilsson

Till tonerna av "En sockerbagare" ska M&C Saatchis film för Alliansen visa väljarna vad som väntar vid ett regeringsskifte. Två tårtor används för att illustrera de olika regeringsalternativen.

"Eftersom de rödgröna har haft svårt att komma överens om sin politik före valet kommer de att göra det efteråt också. Det betyder att du kommer att få något annat än det du hade tänkt dig. De kan heller inte visa vem som ska betala för alltihopa. Det kommer att kosta, mer än det smakar", berättar speakerrösten i reklamfilmen.

I filmen byts huvudet på den jordgubbstårta som ska symbolisera oppositionen ut mot en rödgrön smörgostårsta, prislappen dubbleras innan tårtan slutligen sprutas ned med ketchup. Så vill Alliansen tydligt få fram skillnaderna mellan en borgerlig och socialdemokratisk valseger.  

– Med filmen vill vi visa vad som väntar dem inför höstens val på ett så konkret sätt som möjligt. Vi har en samlad allians mot en splittrad opposition. Oppositionen har inte kommit med några besked i en rad sakfrågor. Det måste vi lyfta. Har man bara 30 sekunder så måste man vara tydlig, säger Moderaternas kommunikationschef Per Nilsson till Resumé.

Filmen kommer att visas i TV4 under de kommande fyra veckorna med start i kväll. Den kan ses som en upptakt för Alliansen inför valspurten då TV4 endast upplåter reklam till de enskilda riksdagspartierna.

Socialdemokraternas partiledare Stefan Löfven har tidigt under valåret meddelat att han inte svarar på några frågor kring vilka partier som eventuellt kommer att ingå i en socialdemokratisk regering med innan valet. Filmen är på så sätt också en passning till Sveavägen 68.  

– Socialdemokraterna vill inte berätta vilka de avser att samarbeta med. De vill inte säga att de går till val på en politik dör bidragen är den största budgetposten. Det här är elefanten i rummet som vi anser att det är väldigt viktigt att prata om, säger Per Nilsson.

Är det här negativt kampanjande?
– Det skulle jag inte säga. Den innehåller ingen smutskastning utan handlar om att tydliggöra politiska sakförhållanden och visa hur alternativen ser ut för väljarna. Vi berättar också om Alliansens stora satsning 350 000 nya jobb och riktar inte bara blicken mot oppositionen.

Kommer ni att använda perspektivet där ni speglar oppositionen och regeringsfrågan fler gånger under era kampanjer i valrörelsen?
– Politik handlar om alternativ och filmen ingår i konceptet "Vi håller vad vi lovar". I det här fallet valde vi att belysa regeringsfrågan. Samtidigt handlar filmen inte bara om oppositionen, men det är möjligt att vi kommer att ta upp regeringsfrågan igen eftersom den är viktig.

Vilka reaktioner tror du kommer att komma från oppositionen?
– Jag väntar mig främst reaktioner från väljarna

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.