Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

söndag09.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medieval

Oxfam sprider otur med ny lott i byråns första kampanj

Publicerad: 13 januari 2016, 15:17

Vinn ingenting medan någon annan vinner allt. Med (O)tursvinsten, som Doe Blomberg Gottberg tagit fram för Oxfam, skrapar köparna fram vinster åt behövande familjer som lever i fattigdom.


Ämnen i artikeln:

OxfamDoe Blomberg Gottberg

Den globala hjälporganisationen Oxfam arbetar med människor mot fattigdom i över 90 länder. I december startade kampanjen (O)tursvinsten som är en lott där man kan skrapa fram allt ifrån en tvål till en mindre djurfarm för familjer som lever i fattigdom.

Lotten syftar till är att den som skrapar inte vinner något, utan vinsten går till familjer som lever i fattigdom runtom i världen.

– Eftersom Oxfam är relativt nya i Sverige var tanken med (O)tursvinsten att skapa gillande samtidigt som vi vill göra något nytt och särskilja oss inför jul istället för att ha en vanlig insamlingskampanj, säger Charlotta Linton Almkvist, marknadsansvarig på Oxfam Sverige i ett pressmeddelande.

Trots att Oxfam är relativt nya i Sverige (2014) så har de en lång historia. Organisationen grundades i Oxford 1942 och Oxfam gick då under namnet the Oxford Committee for Famine Relief, vilket senare förkortades till Oxfam. Idag är man en internationell konfederation med huvudkontor i 20 länder.

Arbetsgrupp:
Byrå: Doe Blomberg Gottberg
Åsa Marklund: marknadschef och strategisk rådgivare
Nicki Hallenberg: produktionsledare
Niklas Synning: copywriter
Eddie Lundbäck: pr
Jacob Hallsten: art director
Johan Bränström: art director

Oxfam:
Charlotta Linton Almkvist, Marknadsansvarig
Nadia Forslund, TF Generalsekreterare
Corinne Appelgren, Kommunikationsansvarig

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

OxfamDoe Blomberg Gottberg

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.