Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medieval

P3 söker grävreportrar via Snapchat

Publicerad: 30 januari 2017, 15:08

Foto: Wikimedia Commons

De sökande ska skicka in en snap där de på något sätt "tagit sin in". Vad det betyder är upp till de sökande själva.


Sveriges Radio P3 söker just nu en reporter till deras granskande redaktion i Göteborg. Utöver att personen ska vara kvalificerad vill de även se prov på att den sökande kan "ta sig in i nya miljöer". Vad det innebär får de sökande avgöra själva, men P3 vill att de ska ta sig in i en miljö/kultur som de själva inte känner till. Personen ska senare beskriva omgivningen via snaps.

P3 skriver i sin annons att de "förutsätter att du inte gör något som bryter mot Sveriges Radios riktlinjer eller något olagligt".

"Snapchat-ansökan" ska även kompletteras av en mer formell ansökan.

– Det började med att jag hela tiden funderade på hur man kan hitta personer som kan göra målgruppsrätt arbete och nyheter. Vår målgrupp är angelägen om att få nyheter där de själva är. Ska vi hitta personal som kan det måste vi hitta personer som är bekväma att jobba i det digitala berättandet. Jag är så trött på att ställa frågan om "hur den digitala kompetensen" under ansökningsintervjuer. Det blir mest ett flummigt samtal om internet. Sen fick jag tips om att NRK i Norge hade använt sig av Snapchat i rekryteringen. För oss är det viktigt att vi omvärderar vad vi kan använda våra sociala medier till. Det är lätt att stanna av när man har ett Instagram-konto och ett Facebook-konto och då är det bra, vi vill pusha hur vi faktiskt använder oss av sociala medier, säger Niklas Mannheimer Ruberg, programchef på P3 Göteborg.

Man kan ju tänka sig former av journalistik där Snapchat är bra som nyhetsförmedlare, gäller det för grävande journalistik?

– Vi tror att alla nyheter vi producerar ska kunna presenteras i sociala medier. Det gäller att förstå formen. På instagram måste man ha en bra bild eller film, en kort text som är uppstyckad och läsbar på ett bra sätt. Snapchat är väldigt mycket direkt berättande, ganska begränsat format men vi tror att allt berättande vi gör ska också kunna tryckas in i nya former. Vi kan också släppa in våra lyssnare i de journalistiska processerna. När vi är på väg in i Rosenbad eller sitter och funderar någonstans. Det finns ju dom, journalister och andra, som uttrycker ett visst motstånd mot sociala medier. Vi vill istället fokusera på vad man förmedlar via mediet snarare än själva mediet, avslutar Niklas Mannheimer Ruberg.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.