Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medieval

”Penceflugan” blev helsida för skadedjursbekämpare i GP: Ett populärkulturellt fenomen

Publicerad: 14 Oktober 2020, 12:04

När Around You såg flugan i Mike Pence hår under förra veckans tv-sända debatt var byrån snabba med att ta fram en kampanj för en av kunderna, skadedjursbekämparen Stick.se.


Under förra veckan när vice-presidentkandidaterna Mike Pence och Kamala Harris debatterade fick flugan på den förstnämndes huvud internet att explodera. Under torsdagen fick flugan, som under en anmärkningsvärt lång tid satt på huvudet på Donald Trumps närmaste man, ett eget twitterkonto under namnet Mikepencefly med över 120 000 följare. Byrån Around You agerade snabbt och publicerade en helsida under helgupplagan i GP tillsammans med skadedjursbekämparen Stick.se.

– Flugan blev ett populärkulturellt fenomen. Vi tycker våra jobb ska spegla vår samtid och då måste man jobba live med publiken. Detta är ett litet bevis på det. Dessutom tycker vi reklam har blivit för allvarlig och dystopisk. I den tiden vi lever i nu kan ett litet leende vara precis rätt, säger Annie Lidén på Around You till Resumé. 

Utspelet i form av en helsida i GP har bland annat uppmärksammats på 9gag och Reddit.

Hur ser ni på den lokala kännedomen för denna blinkning hos GP-läsaren?
– Vicepresidentdebatten var ju extra intressant denna gången då Trump och Biden debatten spårade ur fullständigt. Dessutom var Trump sjuk och Biden är snart 80 år. Alla ställde en förhoppning till Vicepresidentdebatten. Men en fluga tog över.

– Vi tror de som läser GP är intresserade av debatt och samhällsutveckling. Men det är klart att den kanske flyger över huvudet på några av läsarna, men det får man alltid räkna med.

Hur ser utvecklingen ut för reaktionerna?
– Övergripande har vi fått väldigt positiva och underhållande kommentarer. Men det är klart att alla människor inte tagit det lika bra, precis som det ska vara.

Hur tar ni det här vidare?
– Vi har inga planer på att ”surra vidare” på detta i nuläget.

Vi gjorde kampanjen

Byrå: Around You
Retusch:  Studio Mint    
Kund: Stick.se

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.