Medieval
Perfect Day sluter upp bakom globala riktlinjer
Publicerad: 27 september 2016, 10:39
Perfect Day Medias grundare Amanda Schulman och Hannah Widell.
Media- och produktionsbolaget Perfect Day Media ställer sig som första svenska aktör inom podcastproduktion officiellt bakom det internationella organet IAB:s (Interactive Advertising Bureau) rekommendationer för hur man mäter podcastnedladdning. Därmed lämnar bolaget Sveriges Annonsörers
Podcasten blir allt viktigare som reklamkanal. Med det växer betydelsen för branschens aktörer att enas om hur statistiken kring nedladdningar ska mätas, tolkas och kommuniceras. Fram till i dag har det varit svårt för de stora svenska podcastproducenterna att hitta ett gemensamt sätt att lagra och leverera ljudfilerna.
IAB:s rekommendationer är resultatet av ett arbete som pågått i över två år och som nu konkretiserats och redovisas med tydliga riktlinjer. Alla andra termer än "nedladdningar" - till exempel "lyssningar", "prenumeranter" eller "lyssnare" - är oprecisa och öppna för tolkning.
– Vi har hela tiden haft våra podcasts hos Libsyn och tycker att det fungerat väldigt bra. Vi hade kunnat lagra filerna på egna servrar som en del andra aktörer gör, men har istället gjort bedömningen att det är viktigt för annonsörerna att ha tillgång till korrekt och opartisk data avseende nedladdningar, säger Perfect Day Medias försäljningschef Felicia Lagerwall i ett pressmeddelande.
Libsyn, som är marknadsledande i världen med sina 25% av alla podcasts står tillsammans med bland andra Google, AdsWizz, Midroll media, ESPN och Blubrry bakom de rekommendationerna som släpptes i början av september i år.
Totalt sett står över hälften av alla internationella podcastleverantörer bakom riktlinjerna som nu börjar kommuniceras till mediaköpare globalt.
IAB:s riktlinjer innebär i korthet att man enats kring begreppet "nedladdning", vad som definierar en sådan, samt att räkna max två (2) nedladdningar från en och samma kombination av användaragent/IP-adress per dygn som unika nedladdningar.
Perfect Day Media har tillsammans med undersökningsföretaget NEPA en podcastpanel med över 3000 registrerade medlemmar. Traditionella lyssnarundersökningar i kombination med nedladdningsstatistik ökar kunskapen kring lyssnarbeteenden och konsumenternas önskemål.
– Vi ser, precis som annonsköparna, fram emot att fler aktörer inom den svenska podcastbranschen sluter upp bakom IAB:s rekommendationer nu när branschen äntligen enats om en klar och tydlig samsyn på hur räckvidd för podcasts ska mätas, säger Perfect Day Medias vd Hannah Widell i en kommentar.
Fotnot:
Sedan tidiagre finns en framarbetad svensk valuta för podcasts framtagen av Sveriges Annonsörer där även bot-trafik inkluderas och definieras.
Det var i maj som Sveriges Annonsörers arbetsgrupp, under ledning av Carl Wåréus, presenterade ett förslag på en gemensam valuta för att mäta poddlyssnandet i Sverige.
Intresset för den nya valutan var påtaglig, men nu väljer en av de stora aktörerna, med poddar som "Alex & Sigge" och "Fredagspodden med Hannah och Amanda"att hoppa av.