Medieval
Podd: Så kommer ljud förändra allt
Publicerad: 4 december 2017, 10:23
Stockholm Sound är ett heldagsevent om ljud som Resumé höll i förra veckan.
Röstteknik, musikidentitet och känslosamma spottar. Det är tre sätt som varumärken kan använda ljud på för att skapa bang for the buck. Med Resumés podcast från Stockholm Sound får du tips om hur du går tillväga.
Vad är det som gör att vissa radiospotar "fastnar" medan andra far förbi i etern? Daniel Kilgren, kreatör och regissör på produktionsbolaget Flickorna Larsson, menar att det handlar om känslan i det man säger.
– Grundfrågan är vilken känsla är det vi vill skapa? Vill man att rösten ska vara humoristisk, sentimental eller som en pilsnerfilm? Om man vill att den ska vara sentimental måste man tänka kring sättet rösten läser, vilken musik som ska vara med och så vidare. Man kanske skiter i musik. Det går att läsa en grej på tusen olika sätt, säger han i podden.
En annan person som försökt skapa känslor via ljud är Emelie Friis, marknadschef på Kronans Apotek. Under konceptet "Ära alla dina sidor" skapade apotekskedjan tillsammans med Perfect Fools "Lustnovellerna" – sexberättelser som skulle boosta deras intimsortiment.
– Vår försäljning av intimprodukter ökar under sommaren och vi ville kommunicera något som har med vår positionering att göra, att vara det tillåtande apoteket. Vad kan vi göra för vår målgrupp och vad kan vi ge dem? Vi ville ge dem något som de kan få glädje av, säger Emelie Friis i podden.
Samtidigt växer röstteknologi. För att skapa en starkare emotionell koppling till varumärket är det nödvändigt att använda ljud, enligt Jonas Vahlne, chefsstrateg på Mindshare.
– Vilken personlighet har ett varumärke när det pratar? Det kommer att bli allt viktigare framöver, säger han.
Vill du lära dig mer om ljudets framtid och veta hur du kan använda dig av mediet? Lyssna på alla 13 poddar där talarna från Resumés heldagsevent Sound Stockholm intervjuas av Resumé Insikts redaktörer Julia Lundin och Yasmine Winberg:
Margareta Andersson, grundare och ljudarkitekt, Lexter: "Rätt ljud, på rätt plats, till rätt person"
Jonas Vahlne, chefsstrateg på Mindshare: "Bygg starkare relationer med hjälp av voice"
Nicky Birch, grundare av Rosina Sound: "Skapa ett interaktivt drama för Amazon Echo och Google Home"
Simon Gooch, innovationsdirektör på Sveriges Radio: "Voice-teknik, lyssnandet och framtiden"
Tor Rauden Källstigen, vd och grundare Signal Signal: "Influencers i talade medier – så maxar du effekten"
Anders Elfström, vd på Filt: "Uppdragspodcast – skapa marknadskommunikation med redaktionellt material"
Johan Borg, medgrundare, vd och music supervisor Ohlogy: "Hur låter ditt varumärke?"
Emelie Friis, marknadschef på Kronans Apotek: "Att använda ljud på ett lustfyllt sätt"
Daniel Kilgren, kreatör/regissör: "Skapa känslor med ljud"
Kalle Widelius, vd Online Voices: "Bygg varumärket med rätt röst"
Mattias Björkman, digital affärsutvecklingschef på Bauer Media: "Det svenska podcastundret"
Clare Bowen, head of creative development, Radiocentre: "Världens bästa ljudreklam"
Bonusavsnitt – Flickorna Larsson väcker känslor