Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

tisdag18.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medieval

Printinvesteringarna på lägsta nivån sedan mätningen startade

Publicerad: 10 mars 2015, 08:32

Deppigt värre för tryckta tidnignar.

Foto: Andreas Elgstrand.

Inte sedan Mediebyråbarometern startade år 2007 har investeringarna i print varit så långa som nu. Det står klart sedan februarisiffrorna blivit offentliga.


Ämnen i artikeln:

MediebyråbarometernSveriges Mediebyråer

Kvällspress tappar mest och uppvisar en minskning på hela 37 procent jämfört med fjolåret. Även dagspress storstad, fackpress, populärpress och dagspress landsort backar i februari.  
– Förflyttningen av pengar till digitala medier fortsätter med oförminskad kraft, konstaterar Staffan Slörner, vd på Sveriges Mediebyråer.  

Totalt minskade investeringarna förmedlade via Sveriges Mediebyråer med 0,4 procent till 916 miljoner kronor. Mediekategorin som ökade mest under februari var utomhus/trafikreklam med en tillväxt på 34,6 procent. Också internet och sök går starkt framåt.
– Trenden för utomhusmediet är mycket stark. 2014 var ett år med stark tillväxt, och 2015 har börjat på samma sätt. En hypotes till detta är att när TV-tittandet sjunker söker sig annonsörer till andra mediekanaler med hög räckvidd, och då är utomhus en stark kanal, kommenterar Staffan Slörner.  

För tredje månaden tappade den största mediekategorin tv stort:
–9,5 procent – Detta trots att delar av prishöjningen i TV har slagit igenom i februari. Mars kommer att bli en nyckelmånad för TV-mediet eftersom samtliga prishöjningar då slår igenom fullt ut. Det återstår då att se huruvida prishöjningarna då kan kompensera för det minskade utbudet i TV, säger Jochum Forsell, vice vd IUM.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.