Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Medieval

Prognos: Mobilreklam går om tidningsannonsering nästa år

Publicerad: 15 September 2015, 07:11

Mobilen är motor i tillväxten på den globala reklammarknaden

Foto: Colourbox

Mobilreklamen kommer att gå om annonsering i dagstidningar nästa år. Det visar en färsk prognos från ZenithOptimedia.


Ämnen i artikeln:

ReklammarknadenPrintMedieinvesteringarZenithOptimediaMobile

Enligt prognosen kommer mobilreklamen, med en andel på 12,4 procent, att segla upp som den tredje största mediekategorin bakom tv och internet (desktop). Under året väntas investeringarna i mobilreklam öka med 36 procent till 71 miljoner dollar.

Samtidigt beräknas attraktionskraften för annonsering i dagstidningar fortsätta att falla, nästa år med fyra procent till 68 miljarder dollar. Mobilreklamen är motor i tillväxten för reklammarknaden som helhet. Enligt prognosen står medieslaget för 83 procent av alla nya reklampengar mellan 2014 och 2017.

Internetreklam i desktop fortsätter att växa, men marknadsandelen förväntas minska från 19,8 procent till 19,4 procent av den globala reklamkakan. Under 2017 beräknar ZenithOptimedia att desktop kommer att stå för 19,1 av de globala reklaminvesteringarna.

Samtidigt förutses mobilreklamen öka sin marknadsandel från 5,7 procent 2014 till 15 procent 2017. Totalt sett väntas de reklaminvesteringarna på nätet att utgöra 34 procent av den globala reklammarknaden, strax bakom tv (35,9 procent). Med denna tillväxttakt beräknar ZenithOptimedia att internet kommer att gå om tv år 2018.

Marknaden för printreklam har varit på nedgång sedan 2008. Enligt prognosen väntas dagstidningsannonseringen att tappa i genomsnitt 4,9 procent per år fram till 2017. Fallet är något mildare för magasin som enligt förväntas tappa 3,2 procent varje år. Printmedierna har därmed gått ner från en andel på 39,4 procent till 19,6 procent i år och 16,7 procent 2017.

ZenithOptimedia beräknar att investeringarna på den globala reklammarknaden kommer att öka med fyra procent till 554 miljarder dollar under 2015. Nästa år förväntas tillväxttakten öka till fem procent på grund av sommar-OS i Rio de Janeiro och presidentvalet i USA. Efter dessa händelser räknar man med att tillväxten kommer att dämpas till 4,4 procent.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.