Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag06.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medieval

Prognos: Stark tillväxt för idrottssponsring 2020

Publicerad: 30 Januari 2020, 10:00

Ett stort sportår med bland annat Fotbolls-EM och sommar-OS i Tokyo skapar det största uppsvinget för investeringarna för idrottssponsring på ett decennium. Marknaden beräknas omsätta 48 miljarder dollar 2020, enligt en ny rapport.


Enligt Warc:s prognos för 2020 kommer de globala reklaminvesteringarna inom idrotssponsring att öka med fem procent till 48,4 miljarder dollar (motsvarande 465 miljarder kronor).

Tokyo-OS i augusti väntas bidra med 5,94 mijarder dollar. En betyande andel, 1,95 miljarder dollar, beräknas komma från huvudsponsorer som Coca-Cola och P&G.
3,3 miljarder dollar kommer att investeras av lokala sponsorer som Canon, Asahi och Fujitsu - ett belopp som är fyra gånger högre än OS i Rio 2016.

Andra faktorer bakom ökningen för idrottsponsringen är nya utökade partneravtal för Fotbolls-EM, Premier League, NFL, NBA, MLB (Baseball) och den indsiska cricketligan (MLB). Samtidigt som sponsringen inom e-sport beräknas nå 584 miljoner dollar under 2020. 

Den årliga tillväxten för den nordamerikanska marknaden mellan 2011-2020 ligger på 4,6 procent. NFL, NBA och MLB står för en fjärdedel av de totala investeringarna i regionen – strax under 4 miljarder dollar. Finanssektorn är den bransch som investerar mest i idrottssponsring i USA 5,3 miljarder dollar, före bilbranschen, retail och telekom. 

Den europeiska sponsormarknaden beräknas växa med fem procent till nära 13 miljarder under 2020. Här är Tyskland den största marknaden. Här är det sportmode som står för merparten av investeringarna (nära 40 procent).

I Storbritannien står Premier League-fotbollen för en fjärdedel av medieinvesteringarna bland spelbolagen. 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.