Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medieval

Rapparen Drake bakom ”världens mest virala utomhustavla”

Publicerad: 8 December 2015, 10:20

Foto: Clear Channel.

En enda utomhusannons gjorde att sociala medier började koka.


Ämnen i artikeln:

UtomhusreklamClear Channel

"The 6 God is Watching". Det var det något kryptiska budskapet på en utomhustavla i Toronto i november. För de invigda fansen var det förstås tydligt att det rörde sig om en kampanj för rapparen Drake som sägs vara aktuell med nytt album.

Clear Channel i Kanada har nu släppt en casestudie över vad de beskriver som "världens mest virala utomhustavla". På bara en vecka fick den enorm spridning i både traditionella och sociala medier. Enligt egen statistik:

Räckvidd i media på 7 dagar: 86,72 miljoner människor.
Unika mentions på Twitter: 8952.
Räckvidd på Twitter: 67,8 miljoner.
Räckvidd på Facebook: 18,8 miljoner.
Räckvidd på Instagram: 45 000.

Drake kommer från Toronto och begreppet "The 6" är vanligt förekommande i hans texter (Det härstammar från stadens postkoder 416 och 647). Men få icke-fans känner förmodligen till hans vurm för Toronto och sin egentillskriva roll "The 6 God". Så när skivbolaget Universal bestämde sig för att köpa en enda annonsplats, utan bild eller någon närmare förklaring, riktade den sig bara till de invigda. Så snart bilder började dyka upp i sociala medier gick spekulationerna heta: vad betyder meddelandet? Är den nya skivan på gång?

– Den här billboarden ser ut att vara designad av en panda på en IBM-dator från 1993. Men det spelar ingen roll. Det kan till och med vara poängen. Den här kampanjens enkla och mystiska natur uppmuntrade folk till att spekulera, dela och diskutera, säger Chris Advansum, digitalchef på Clear Channel Kanada, till Adweek.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

UtomhusreklamClear Channel

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.