Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Medieval
Publicerad: 13 Maj 2014, 07:58
Staffan Slörner.
Foto: Rickard Kilström.
Medieinvesteringarna minskade med 13 procent i april jämfört motsvarande period förra året. Sammantaget ligger investeringarna på plus i år – tre procent. Det visar Mediebyråbarometern för april från Sveriges Mediebyråer.
Den sammanlagda investeringen under april landade på 1,2 miljarder kronor.
Sveriges Mediebyråer konstaterar att det framförallt är tv som drar ned medieinvesteringarna.
– Trots att nedgången i april främst kan förklaras med färre faktureringsdagar jämfört med samma period föregående år, ser vi ändå att den strukturella förflyttningen av pengar fortsätter och förstärks, säger Staffan Slörner, vd på Sveriges Mediebyråer i en kommentar.
Den näst största mediekategorin, internet, visar tillväxt under april dock långsammare än tidigare – strax över 2 procent för månaden och cirka 18 procent hittills i år.
Staffan Slörner uppger att de digitala mediernas ökning sker på bekostnad av tryckta medier – enda undantaget är fackpress och landsortspress.
– Hittills i år har de tryckta kanalerna tappat drygt 75 miljoner kronor från mediebyråerna. Totalt sett för årets första fyra månader så har ju dock medieinvesteringarna ökat med nästan 3 procent vilket är positivt, säger Staffan Slörner i en kommentar.
Han uppger också att det faktum att månaden har färre faktureringsdagar blir tydligt för kategorier som bio, som visar en nedgång under april men en ackumulerad tillväxt för året – drygt 1 procent hittills i år.
En liknande utveckling syns kring kategorier som utomhus/trafikreklam och radio som har vuxit med 1 procent respektive 9 procent fram tills nu, enligt Sveriges Mediebyråer.
Sveriges Mediebyråer har sedan augusti 2006 månatligen sammanställt hur mycket pengar som har investerats via medlemsföretagen.
Karl-Johan Byttner