Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag05.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medieval

Rapport: Ras för tv under april

Publicerad: 13 Maj 2014, 07:58

Staffan Slörner.

Foto: Rickard Kilström.

Medieinvesteringarna minskade med 13 procent i april jämfört motsvarande period förra året. Sammantaget ligger investeringarna på plus i år – tre procent. Det visar Mediebyråbarometern för april från Sveriges Mediebyråer.


Ämnen i artikeln:

MediebyråbarometernSveriges MediebyråerMedievalStaffan Slörner

Den sammanlagda investeringen under april landade på 1,2 miljarder kronor.

Sveriges Mediebyråer konstaterar att det framförallt är tv som drar ned medieinvesteringarna.
–  Trots att nedgången i april främst kan förklaras med färre  faktureringsdagar jämfört med samma period föregående år, ser vi ändå  att den strukturella förflyttningen av pengar fortsätter och förstärks,  säger Staffan Slörner, vd på Sveriges Mediebyråer i en kommentar.

Den  näst största mediekategorin, internet, visar tillväxt under april dock  långsammare än tidigare – strax över 2 procent för månaden och cirka 18  procent hittills i år.

Staffan Slörner uppger att de digitala  mediernas ökning sker på bekostnad av tryckta medier – enda undantaget  är fackpress och landsortspress.

– Hittills i år har de tryckta  kanalerna tappat drygt 75 miljoner kronor från mediebyråerna. Totalt  sett för årets första fyra månader så har ju dock medieinvesteringarna  ökat med nästan 3 procent vilket är positivt, säger Staffan Slörner i en  kommentar.

Han uppger också att det faktum att månaden har färre  faktureringsdagar blir tydligt för kategorier som bio, som visar en  nedgång under april men en ackumulerad tillväxt för året – drygt 1  procent hittills i år.

En liknande utveckling syns kring  kategorier som utomhus/trafikreklam och radio som har vuxit med 1  procent respektive 9 procent fram tills nu, enligt Sveriges Mediebyråer.

Sveriges Mediebyråer har sedan augusti 2006 månatligen sammanställt hur mycket pengar som har investerats via medlemsföretagen.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.