Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag08.03.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medieval

Rapport: Så ser svenskens köpbeteende ut i mobilen

Publicerad: 28 Februari 2017, 12:45

Svenska konsumenter är tredje mest benägna i världen när det kommer till transaktioner i mobilen.

Foto: Colourbox

Närmare hälften av svenskens onlineköp genomförs via mobila enheter, det visar en färsk studie.


Ämnen i artikeln:

MobilSmartphones

Criteo, det multinationella bolaget som sysslar med datadriven och beteendebaserad annonsering, presenterar idag sin rapport "State of Cross-Device Commerce Report" som bygger på över 1,7 miljarder transaktioner och över 3 300 e-handlare globalt.

Rapporten ger en insikt i shoppingvanor och en prognos över den svenska och globala utvecklingen inom e-handel. Studien riktar även ett ökat fokus på
konsumentens köpresa över flera enheter (cross device) och hur marknadsföringsstrategier bör anpassas för att maximera återkastningen.

Nära hälften (48 procent) av alla svenska köp online slutförs från mobila enheter. Det ger Sverige en tredjeplats i rapporten, efter Storbritannien och Japan. Smartphones står för 38 procent av köpen, en ökning under 2016 med 10 procent. Samtidigt såg köpen från surfplattor ett tapp på nio procent under förra året.

Totalt involverar 42 procent av alla svenska onlineköp två eller fler enheter, så kallat cross device.

Enligt Criteo krävs det nya mätmetoder för att nå dessa konsumenter och korrekt kunna analysera och utvärdera olika marknadsföringsinsatser. De traditionella mätmetoderna som finns att tillgå utvärderar köpresan linjärt och kan orsaka onödiga annonsinvesteringar som inte landar rätt hos konsumenten. Håller man fast vid gamla metoder riskerar marknadsförare att felberäkna viktiga nyckeltal och ROI för var tredje transaktion, enligt Criteo.

Siffror i korthet
• Svenskarnas köpresa startar i 46 procent av fallen från en dator och 41 procent från en smartphone medan surfplattor halkar efter med 12 procent.

• Svenskarnas köpresa avslutas i 52 procent av fallen från en smartphone och i 10 procent av fallen från en surfplatta.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

MobilSmartphones

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.