Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag03.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medieval

Rapport: Sex av tio svenskar negativa till riktad reklam

Publicerad: 12 Mars 2019, 08:52

Anpassad reklam anses fortfarande som ett intrång på den personliga integriteten.

Foto: Most Photos

En majoritet av svenskarna uppfattar anpassad reklam som ett intråmg på den personliga integriteten, det visar en färsk rapport.


Ämnen i artikeln:

Rapport

Rapporten "Svenska folkets attityder kring digital integritet 2019" är framtaget av analysföretaget  Insight Intellegence. I tidigare upplagor av undersökningen har svenskarna förknippat såväl slumpmässig som anpassad reklam med integritetsintrång. Den negativa inställningen till riktad reklam överensstämmer med resultaten i årets rapport.

57 procent ser anpassad reklam som negativt, 29 procent som något positivt. Synen på riktad reklam varierar beroende på i vilken situation mottagaren nås. Varannan respondent i undersökningen uppger att de inte känner sig bekväm med anpassad reklam  i någon situation. Den situation där folk är mest bekväma med riktad reklam är via mejl (18 %). Nästan ingen är bekväm med att få reklam medan de spelar spel (1 procent).

En annan intressant aspekt i undersökningen är att yngre har en större toleransnivå för riktad reklam än äldre. Bland annat svarar 23 procent av de yngsta kvinnliga respondenterna i undersökningen att de är bekväma med att få riktad reklam i sociala medier. Motsvarande siffra är tre procent bland de äldre kvinnliga respondenterna.

För femte året i rad som genomför Insight Intellegence sin riksomfattande undersökning och digital integritet.Årets undersökning är gjord i samarbete med Ports Group, Skatteverket, IAB Sverige och Cirio Advokatbyrå.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Rapport

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.