Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medieval

Rapport: Tv tappar för åttonde månaden i rad

Publicerad: 12 Maj 2015, 07:15

Annonsörerna dra ned i tv.

Foto: Colourbox.

Mer pengar till nätet. Mindre pengar till print och tv. Så kan trenden sammanfattas i Mediebyråbarometern för april månad.


Ämnen i artikeln:

Jochum ForsellMediebyråbarometernSveriges Mediebyråer

Under april minskade medieinvesteringarna, förmedlade via medlemmarna i Sveriges Mediebyråer, med 1,4 procent jämfört med samma månad i fjol. I reda pengar betyder det att drygt 1,2 miljarder kronor förmedlades.

Internetkategorin ökade med hela 28,6 procent. Sett till årets fyra första månader är de digitala investeringarna 21 procent högre än de samlade investeringarna i print. De är å andra sidan månades stora förlorare.

Den samlade nedgången i april för mediekategorierna inom print är 13,7 procent. Allra sämst gick det för kvällspressen som rasade med 41 procent jämfört med i fjol.

Från januari till april har medieköpen minskat med 151 miljoner kronor inom print. Även sök och radio minskade under april, 9,5 procent respektive 8,3 procent.  

Anmärkningsvärt är att tv, som är den största mediekategorin i mätningen, backar för åttonde månaden i rad. I april blev minskningen 12 procent, trots att mediebyråernas köp av TRP bara minskat med cirka 6 procent, enligt MMS.

– TV:s siffror i april indikerar både lägre efterfrågan och lägre genomsnittspriser. Men eftersom försäljningsdirektörerna på TV-kanalerna talar om hög efterfrågan och framgångsrika förhandlingar kanske det finns en annan förklaring till nedgången. Men jag kan inte se den just nu, säger Jochum Forsell, vice vd IUM, i en kommentar.  

Störst ökning procentuellt sett gjorde bio (+87.9 procent).

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.