Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medieval

Ras för medieinvesteringar

Publicerad: 12 Mars 2013, 08:30

Foto: Rickard Kilström.

Medieinvesteringarna hos medlemsföretagens vid Sveriges Mediebyråer rasar. De totala investeringarna under februari minskade med 15 procent jämfört med motsvarande månad för ett år sedan - endast kategorin Internet visade tillväxt. De totala investeringarna har minskat med drygt 13 procent än så länge i år.


Ämnen i artikeln:

Sveriges MediebyråerStaffan Slörner

Medieinvesteringar i print fortsätter att minska även under februari - samtliga tryckta medier backar med tvåsiffriga tal.

TV minskar med 19 procent, vilket i absoluta tal motsvarar det största raset:
– Nu har 170 miljoner försvunnit från kategorin under de två inledande månaderna på året. TV står sig dock fortsatt starkt som media och även utan ett OS är konsumtionen fortsatt hög, säger Staffan Slörner, vd på Sveriges Mediebyråer.

Han räknar dock med att förra årets trend med stora fluktuationer inom tv-området fortsätter även under 2013.

Medieinvesteringar i DR/annonsblad sjönk med 16 procent i februari och har än så länge backat med 15 procent.

Bio startade bra i början av året, men sjönk som en sten under februari.

Staffan Slörner räknar dock med att bio ökar under mars eftersom en rad starka titlar går upp då.

Utomhus minskar något mindre än de totala investeringarna i februari och tar andelar från radio, vilket fram tills nu ligger oförändrat på grund av ett starkt januari.

Sveriges Mediebyråer konstaterar att landsort- och storstadspress tar den största smällen – här har man tappat drygt 90 miljoner kronor bara under de två första månaderna:
– Det återstår att se om dagspresskategorin har förmågan att jobba sig upp från den långa svackan, säger Mikael Ekelöf, Mediechef VivaKi Sweden.

Det finns dock ljus i mörkret på annonsmarknaden i form av Internet och sök.

Internet stod för 17 procent av de totala investeringarna hos medlemsföretagen hos Sveriges Mediebyråer på 891 miljoner kronor under februari, vilket kan jämföras med 13 procent för februari förra året:
– Internet och sök är de enda medierna som ackumulerat under året har vuxit och 2013 går mot att bli ett rekordår för digitala medier, säger Staffan Slörner.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.