Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag22.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medieval

Ras för print – uppåt för radio

Publicerad: 9 Maj 2017, 07:17

Medieinvesteringarna under april månad.

Medieinvesteringarna minskade med 3,2 procent i april – där storstadspress krisar. Påskens vinnare blev radio.


Ämnen i artikeln:

Medieinvesteringar

Totalt förmedlades närmare 1,3 miljarder kronor i april månad, vilket är en minskning med 3,2 procent jämfört med samma period i fjol.

Printkategorierna fortsätter nedgången, i april med 24 procent, vilket motsvarar drygt 56 miljoner kronor. Tapp skedde även i bland annat bio och tv.

– Värst ser situationen ut för dagspress storstad, som i april tappade 33,8 procent. Kategorins negativa trend har varit tydlig under året; ackumulerat har mediekategorin hittills tappat 24,7 procent eller drygt 79 miljoner kronor, säger Jochum Forsell, vice vd IUM, och fortsätter:

– Storstadstidningarna måste se över både sitt erbjudande, sin paketering och sin prissättning för att stoppa raset.

Bäst gick det för radio som ökade med 53,7 procent.

– Medieinvesteringarna i kategorin uppgick till drygt 47,6 miljoner kronor i april, vilket är den näst högsta noteringen i Mediebyråbarometerns historia.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Ämnen i artikeln:

Medieinvesteringar

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.