Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Medieval
Publicerad: 9 maj 2017, 07:17
Medieinvesteringarna under april månad.
Medieinvesteringarna minskade med 3,2 procent i april – där storstadspress krisar. Påskens vinnare blev radio.
Ämnen i artikeln:
MedieinvesteringarTotalt förmedlades närmare 1,3 miljarder kronor i april månad, vilket är en minskning med 3,2 procent jämfört med samma period i fjol.
Printkategorierna fortsätter nedgången, i april med 24 procent, vilket motsvarar drygt 56 miljoner kronor. Tapp skedde även i bland annat bio och tv.
– Värst ser situationen ut för dagspress storstad, som i april tappade 33,8 procent. Kategorins negativa trend har varit tydlig under året; ackumulerat har mediekategorin hittills tappat 24,7 procent eller drygt 79 miljoner kronor, säger Jochum Forsell, vice vd IUM, och fortsätter:
– Storstadstidningarna måste se över både sitt erbjudande, sin paketering och sin prissättning för att stoppa raset.
Bäst gick det för radio som ökade med 53,7 procent.
– Medieinvesteringarna i kategorin uppgick till drygt 47,6 miljoner kronor i april, vilket är den näst högsta noteringen i Mediebyråbarometerns historia.
Ämnen i artikeln:
Medieinvesteringar