Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag04.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medieval

Reklamfilmen som vinner priser – innan den ens gått upp

Publicerad: 1 Oktober 2014, 08:55

Bild från den prisade filmen.

Skidfilmen ”Afterglow”, som sprids med raketfart, är en reklamsatsning från Philips, i regi av byrån Ahlstrand & Wållgren. Filmen har redan vunnit priser trots att den ännu inte börjat gå som officiell reklamfilm för teknikjättens androidbaserade smart-tv-modeller.


Ämnen i artikeln:

ReklambyråerMedievalAfterglowAhlstrand & WållgrenPhilips TV

Sweetgrass-producerade ”Afterglow” hyllas världen över inom skidkretsar och har vunnit priser för bästa foto och bästa kortfilm på International Freeski Film Festival i Montreal – redan innan den har börjat gå som officiell reklamfilm för Philips.

Det är den svenska byrån Ahlstrand & Wållgren som ligger bakom idén. Genom en okonventionell metod har man hittat en annorlunda väg till uppmärksamhet – via ”hard core”-skidåkarna.

Ahlstrand & Wållgren har jobbat med konceptet i ett år. I slutändan handlar det om att sälja nya Philips Ambilight TV, men just mixen mellan verklig filmkonst och reklam har fått satsningen att flyga.

– Surf och alpin skidåkning kan vara häftigt nog, men med färger och ljus på plats och minimal efterbearbetning fick vi fram något extraordinärt, vilket ligger helt i linje med vad Philips TV står för och som är starkt nog att leva ett liv utanför tv-reklamen, säger Joakim Wållgren, creative director på Ahlstrand & Wållgren, i en kommentar.

Filmen kommer under de närmaste månaderna även att visas på ett 60-tal biografer i Europa och USA genom olika festivaler.

Den 19 oktober lanseras filmen officiellt som en del av Philips reklam för Ambilight TV. För närvarande hittas den som en teaser, dock ännu inte på Youtube.

Produktionsbolaget Sweetgrass har tidigare bland annat gjort skid-succé-filmen ”Valhalla”.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.