Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medieval

Reklamhögtryck i sommar

Publicerad: 8 augusti 2017, 07:09

Medieinvesteringarna förmedlade av medlemmarna i Sveriges Mediebyråer ökade med 2,4 procent i juni och juli. Radio ökade mest av alla medieslag.


Ämnen i artikeln:

MediebyråbarometernSveriges Mediebyråer

Högkonjunkturen för medieinvesteringar har hållit i sig under sommaren. Det visar färska siffror från Mediebyråbarometern för juni och juli månad. Under de två sommarmånaderna ökade investeringarna med 2,4 procnet jämfört med 2016. Totalt förmedlades cirka 1,6 miljarder kronor.

Allra bäst gick det för radio som ökade med 21,8 procent jämfört med förra sommaren. Internet och tv, som är de största mediekategorin räknat i pengar, växte också med 6,3 respektive 10,8 procent.

Ackumulerat hittills i år har medieinvesteringarna ökat med 4,1 procent i Sveriges Mediebyråers mätningar.

Mediekategorierna dagspress kväll, sök, populärpress, fackpress och dagspress storstad tappade däremot under sommaren. Den mediekategori som hittills i år har tappat mest är dagspress storstad, motsvarande en negativ tillväxt om 21,5 procent.
– Dagspress landsort håller emot den generella nedgången inom print, och ligger på samma intäkt som sommaren 2016. De övriga printkategorierna tappar dock kraftigt på bred front. Nedgången under sommarmånaderna juni och juli ligger på 18,9 procent för dagspress kväll, dagspress storstad, fackpress och populärpress. Nedgången sker även från redan historiskt låga sommarnivåer från 2016, kommenterar Jochum Forsell, vice vd IUM.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.