Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medieval

Reklamkampanjen som blev turistattraktion

Publicerad: 18 september 2018, 11:11

Den globala fönsterglasexperten Guardian Glass gav Graviz uppdraget att visa den spanska marknaden hur glas kan skapa det perfekta inomhusklimatet oavsett utomhustemperatur.


Ämnen i artikeln:

InnovationGraviz

Med ett glashus i Gorafeöknen ville Graviz visa glasets förmåga att stänga ute värme, men samtidigt släppa in ljus. Huset skapades tillsammans med arkitekter och klimatexperter skapades. Den klimatsmarta och svala konstruktionen placerades alltså på en av världens på en plats som utgör en av de mest extrema miljöerna i Europa.   

I dag står ökenhuset - La Casa del Desierto - på plats i Gorafe. Tajmingen för projektet blev extra starkt med tanke på att Spanien liksom resten av Europa har haft den varmaste sommaren som någonsin uppmätts.
Glashuset blev inte bara en sevärdhet för arkitektur- och klimatintresserade utan  är tillgängligt för den spanska allmänheten. Den som vill kan boka en övernattning på nätet.

Glashuset uppmärksamades av flera medier däribland arkitektur-sajten archdaily.com, världens största spansktalande tidning El Pais, Conde Nast Traveller, Lonely Planet och The Independent. Reklambyråns uppdrag var att öka marknadsandelarna på den iberiska halvön återstår att se om kampanjen även kan bryta affärsmässig mark,

Johanna Bergbom vd på Graviz säger i en kommentar:  

– Det är enormt skoj att Guardian varit så modiga och inte kompromissat på något i sitt genomförande. Det är få varumärken som vågar göra det fullt ut, men när man väl gör det så betalar det sig flera gånger om. Vilket vi återigen ser tydliga resultat av i och med den enorma uppståndelsen kring den här idén.


Guardian Glass' – La Casa del Desierto ("Ökenhuset") är ett hus i glas, designat av ett team av arkitekter under ledning av Špela Videčnik (OFIS Architects) tillsammans med specialister från Guardian Glass samt ingenjörer och energikonsulter från AKT II och Transsolar. Husets 20 kvadratmeter har tre rum  och  är dessutom helt självförsörjande.

Arbetsgrupp
Byrå: Graviz
AD: Oskar Skott, Kalle Berglind
Copy: Ida Jagerfelt, Peter Eriksson
Projektledare: Rodrigo Pozo Graviz
Produktionsledare: Sofia Orrheim
Uppdragsgivare: Guardian Glass

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

InnovationGraviz

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.