Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag14.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medieval

Rekord för medieinvesteringarna – igen

Publicerad: 8 Januari 2019, 09:13

Staffan Slörner: "Därmed går vi också in i ett mycket spännande år för mediebyråbranschen"

Under helåret 2018 ökade medieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar, med 6,2 procent, jämfört med 2017. Med över 15 miljarder kronor nås en ny toppnotering. All time high – för andra året i rad.


Ämnen i artikeln:

Sveriges MediebyråerMedieinvesteringarReklam

Under helåret 2018 ökade de sammanlagda medieinvesteringarna med 6,2 procent, vilket motsvarar omkring 896 miljoner kronor. Det är alltså återigen den högsta noteringen sedan Mediebyråbarometern startades och investeringarna har nu växt varje år sedan 2013. Merparten av mediekategorierna har haft en positiv tillväxt under 2018 och, liksom under fjolåret, blev årets stora vinnare radio.

Radio lyfte med 22,4 procent, vilket motsvarar en ökning om 108 miljoner kronor. Även utomhus/trafikreklam, sociala medier, online video, sök, tv och online display visar positivt resultat när året sammanfattas. Den kategori som står för den största ökningen i absoluta tal blev tv med en positiv tillväxt på 538 miljoner kronor. De samlade digitala kanalerna stod också för en stor ökning under året med en tillväxt om 6,7 procent.

De mediekategorier som tappade under helåret 2018 är bio, DR/annonsblad, dagspress landsort, dagspress kväll, dagspress storstad, fackpress samt populärpress. Tappet för printkategorierna har tagit ny fart och totalt backade med 14 procent under 2018, vilket motsvarar 256 miljoner kronor. Under föregående år, 2017, backade print med 11 procent och året innan dess landade helårssiffran på minus 9 procent.

– En förklaring är att investeringsnivån är starkt korrelerad till konjunkturen, men även att av mediebyråernas erbjudande växer och följer en alltmer komplex medievärld. Tjänster såsom data management, programmatic, sociala medier, research, digital video, produktion och söktjänster växer snabbt och driver också på den totala omsättningen. Därmed går vi också in i ett mycket spännande år för mediebyråbranschen, säger Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer i en kommentar.

Medieinvesteringarna i december ökade med 4,9 procent, vilket motsvarar omkring 52 miljoner kronor. Tillväxten i december stod främst radio och tv för. Även kategorierna online video, online display, bio och utomhus/trafikreklam ökade under december. De mediekategorier som backade och uppvisade negativ tillväxt under december återfinns primärt inom print. Följande kategorier backade under december: dagspress kväll, dagspress landsort, dagspress storstad, DR/Annonsblad, populärpress, sociala medier, sök samt fackpress.

–  Framför allt är det kategorin TV som driver upp investeringarna i december. TV möter starka siffror från föregående år, men ökade trots det med hela 23,4 procent och går för första gången över 400 miljoner i december. Även radio ökade kraftigt – 58,9 procent - men möter ett svagt december 2017. Uppgången i december är bred och i princip alla medier ökade sin omsättning. Undantaget är de tryckta medierna som i december föll kraftigare än någon annan månad; resultatet i december är en negativ tillväxt om hela 31 procent, motsvarande 56,5 miljoner kronor. Dessutom ser förflyttningen till rörliga och digitala kanaler ut att återigen accelerera, säger Jochum Forsell, vice vd IUM i en kommentar.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.