Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medieval

Resumé/Novus: Reklambåten kritiseras hårt av branschen – så tycker svenska folket om nya medievalet

Publicerad: 26 oktober 2021, 11:12

En av Billboats grundare Daniel Redgert har fått försvara reklambåten efter den hårda kritiken. Nu visar Resumés och Novus undersökning att de flesta är negativa till satsningen.

”Visuell förorening”, ”piratverksamhet” och ”hållbarhetskvacksalveri”. Faktum är att de flesta stockholmare inte känner till reklambåten som varit så hårt kritiserad under året. Det visar en undersökning från Novus som gjorts på uppdrag av Resumé. Samtidigt är det tydligt att folket stämmer in i branschens kritik mot satsningen.


Ämnen i artikeln:

BillboatDaniel RedgertNovusRapport

Resumé har i flera artiklar skrivit om den omfattande kritiken mot Billboat, Max Bjurström och Daniel Redgerts flytande medieval.

LÄS MER: Pr-profilens reklambåt har retat gallfeber på Stockholm: ”En enorm mängd folk har hört av sig”

Skönhetsrådet och dess sekreterare Henrik Nerlund vill stoppa satsningen och kallat båten för en ”visuell förorening”. Designern Eric Ericson ifrågasatte hur miljövänlig Billboat egentligen var. Båten trivs av återvunna Teslabatterier och fångar upp skräp med en håvmekanism, men i en krönika i Arbetet framförde han hur en dieselgenerator setts på båtens däck. Skribenter som Frasse Levinsson (DN) och Kristofer Ahlström (Aftonbladet) har också uttryckt sin irritation mot vad reklambåten gör med Stockholm som stad.

Därtill är en övervägande majoritet av partierna i Stockholms Stad överens om att båten borde stoppas.

LÄS MER: Politikerna vill agera mot Billboat : ”Stadens vattenrum skall vara en reklamfri zon”

En av Billboats grundare, pr-profilen Daniel Redgert anser att kritiken främst handlar om att reklambåten är ett nytt fenomen i stadsbilden.

– Vi var absolut ganska medvetna om att det här kommer att få reaktioner och alla har rätt att känna precis som de vill känna. Att vara ny med någonting kommer alltid att skapa reaktioner. Alla nya format får stå ut med att folk tycker saker initialt så det är inget vi egentligen blev förvånade över och vi kände egentligen inte mycket mer än att folk har rätt att tycka vad man vill, sade han till Resumé tidigare under hösten.

Det finns inte heller något regelverk för att stoppa Billboat, enligt kritikernas önskningar. Enligt Johan Wahlström, enhetschef på Infrastrukturavdelningen på Sjöfartsverket utgör inte reklambåten något hinder. Båtens sjösättning kräver ingen tillåtelse från någon annan part.

LÄS MER: ”Billboat är ett hån mot hela branschen”

Så vad tycker då egentligen svenska folket, och kanske då främst Stockholmarna, om den omtalade reklambåten? Inom ramen för Resumés samarbete med Novus, ”Folket säger sitt”, har undersökningsföretaget frågat 1161 personer om deras erfarenheter och attityder till Billboat.

Faktum är att få ens känner till reklambåten. Endast en femtedel av respondenterna i undersökningen vet vad Billboat är.

LÄS MER: Eric Ericson: ”Jag hoppas att ingen fortsätter att köpa Billboats hållbarhetskvacksalveri”

16 procent av boende i Stockholms län uppger att de sett Billboat i verkligheten – 8 procent att de tillfrågade känner till den men har inte sett den. Signifikant fler kvinnor (19 procent) och yngre personer, 18-29 år (23 procent) uppger att de sett reklamskylten i verkligheten. Nära 9 av 10 (87 procent) 65-79-åringar uppger att de inte sett Billboat – vilket är signifikant högre än totalen.  

Tydligt är dock att attityderna till reklambåten är övervägande negativa. Endast 7 procent av de boende i Stockholms län uppger att de är positiva. Att jämföra med de 22 procent som ställer sig negativa till Billboat. En stor andel uppger att de inte vet  – och det är på grund av att de varken sett eller hört talas om Billboat. Ser man till de som faktiskt känner till eller sett reklamskylten så är det signifikant fler (10 procent) som är positivt inställda jämfört med boende i Stockholm totalt sett (7 procent) – samtidigt är det också 27 procentenheter fler som uppger att de är negativt inställda av de som sett eller hört talas om Billboat (49 procent), jämfört med totalen (22 procent).  

– Det var väldigt intressant att ställa frågor kring Billboat till vår Stockholmspanel, det är precis sådant här vi vill undersöka i ”Folket säger sitt”. Billboat har ju varit livligt debatterat i branschen, ofta med negativa kommentarer och frågan är ju om detta är förstorat i reklam- och mediekretsar men mer nyanserat bland gemene man? Undersökningen visar tydligt att denna gång har branschen och folket samsyn och man är mer negativ än positiv till Billboat, säger Jan Berkö, marketing manager på Novus till Resumé.

 

Bland de 22 procent som är negativa så har totalt 285 personer svarat på frågan om varför man är negativ. Av de öppna svaren framgår att flera personer är generellt trötta på reklam och är därför negativa. En stor del av svaren anser också att det är fult och förfular stadsbilden.  

– Det mest slående är väl att de som sett Billboat i verkligheten är tydligt mer negativa till företeelsen än de som inte sett den. 22 procent av de som inte sett den är negativa medan 49 procent av de som sett den är negativa, så detta är uppenbart något Stockholmarna helst inte ser på innerstadens vatten. När vi analyserar de öppna svaren kring varför man är negativ framkommer dels att man är trött på reklam överlag, men även att det förfular statsbilden, avslutar Jan Berkö. 

 

Om undersökningen

Undersökningen har genomförts av Novus på uppdrag av Resumé.

Undersökningen genomfördes i Novus Sverigepanel med 1161 intervjuer på ett representativt urval på åldern 18-79 i Stockholms län.

Fältperiod: 18 – 22 oktober 2021

 

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.