Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Medieval

Resumés redaktion väljer: 11 höjdpunkter från Super Bowl

Publicerad: 3 Februari 2017, 14:49

Squarespace:s reklamfilm med John Malkovich är en av de mest omtalande inför den 51:a upplagan av Super Bowl.

Skarpt liveläge, politiska kängor, humor, kändisar, sedvanligt miljardregn. Det är få svenska marknadschefer som ens kan drömma om möjligheterna. Resumé kan ändå inte låta bli att lyfta fram Super Bowl-reklamen att inspireras av.


Ämnen i artikeln:

BudweiserBjörn RietzReklambranschenHondaSuper Bowl 2017ReklamfilmSuper Bowl

På ett sätt kan Super Bowl ses som det minst moderna exemplet som går att hitta i dagens underhållningsindustri. För den oinitierade handlar det om män i mastondontformat som springer in i varandra. Ett gladiatorspel där en utdöende typ av manlighet hyllas. Men i tider där många företag famlar efter vilka värderingar de ska driva är det trots allt denna scen de betalar så dyrt för att associeras med. För här är linjär-tv fortfarande massmedium med effekt. Något som tv-bolaget kapitaliserar på med ett dollargrin gapar större för varje år.

Till skillnad från på den europeiska rättighetsmarknaden roterar Super Bowl mellan kabel tv-jättarna Inför kvällens spektakel som äger rum i Houston Texas är det Fox tur att fylla kassakistan. Det finns många iögonfallande siffror kring Super Bowl. Amerikanerna spenderar exempelvis 600 miljoner dollar på öl dessa söndagar, men bara 82 miljoner dollar på snacks och mat enligt siffror från detaljhandeln.

Förra året uppgick reklaminvesteringarna till 380 miljoner dollar, enligt AdAge. I år kostar en 30 sekundersfilm upp till fem miljoner dollar beroende på placering, vilket är mer en dubbelt så dyrt som för tio år sedan. Och då är inte produktionskostnaden för kampanjen inräknad. Ändå framhåller många annonsörer att medievalet Super Bowl med råge ger återkastning på investeringen. Synlighet, att finnas i kontexten "reklam-VM", att kunna nå en enorm livepublik (114.4 miljoner under 2016).

Andra marknadschefer framför att tv-publiken vid det givna tillfället befinner sig i en sinnesstämning där de är mer mottagliga som konsumenter. Att deras mätningar också visar att en Super Bowl-film skapar långvarigt engagemang mellan avsändare och tv-tittare. Detta sker i synnerhet eftersom reklamfilmerna får stort medialt genomslag, betygssätts och får olika vinklar. I andra hand brukar annonsörerna använda sig av en strategi där innehåll från reklamfilmen anpassas till varumärkets olika kanaler under lång tid efter crescendot.


I år är kanske Budweisers reklamfilm "Born the hard way" med sitt, enligt varumärket, ofrivilliga politiska budskap, den kampanj som skapat mest buzz. Berättelsen om den tyske invandraren under sen 1800-tal (en dramatisering kring Budweisers grundare) kan inte få en bättre tajming sett till det rådande politiska klimatet i USA och Donald Trumps immigrationspolitiska åtgärder.

Hondas entusiasmerande reklamfilm med kändisar som unga är ett annat exempel. Eftersom bilmärket hoppade över teasern och släppte reklamfilmen i sin helhet har flera medier redan återberättat hur förebilder som Magic Johnson och Missy Elliott håller peppande tal om att hålla fast vid sina drömmar.

Parallellt med reklamfilmen lanserade Honda i veckan en kampanj på sociala medier med där de revitaliserade den i dag ganska banala hashtagen "Throwback Thursday". Här fungerar influencers från filmen och andra kändisar som ledande exempel på att dela med sig av sina gamla årsboksfoton. Löpande under kampanjen kommer allmänheten kunna ställa frågor till kändisarna kring hur man realiserar sina mål.

En nyhet inför årets Super Bowl är att Snickers kommer att sända sin reklamspot live med Hollywood stjärnskottet Adam Driver i huvudrollen. Med tanke på den beryktade incidenten med Justin Timberlake och Janet Jackson under ett liveframträdande för några år sedan har annonsören och byrån med största säkerhet suttit i långdragna förhandlingar med tv-husen ochhar fått skriva på ett vattentätt avtal. I dagsläget vet vi av förklarliga skäl ingenting om vad filmen kommer att handla om. Snickers har säkerligen dragit lärdom av Gwen Stefanis omtalade framträdande för Target under förra årets Grammy Awards.

Stora varumärken såsom Visa, Toyota, Taco Bell, GoDaddy, Ninentendo, KFC, Ford och Audi är bekräftade, men under många annonsörer kommer att presenteras först under sändningen.

Några noterbara fakta är att Justin Bieber medverkar i T-Mobile film, Squarespace går all in med John Malkovich, Peter Fonda gör en hyllning till kultfilmen Easy Rider i Mercedes-Benz, reklam, Wix.com gör en actionspäckad och spelfilmsaktig spot med Jason Statham and Gal Gadot. Super Bowl-ikonen Tom Brady är själv protagonist i Intels reklamfilm.

Nedan väljer Resumés redaktion ut 11 reklamfilmer att inspireras av från nattens event. Observera att flera filmer släppas under söndagen.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev