Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Medieval

Retime först i Norden med programmatiskt på Amazon

Publicerad: 15 April 2019, 08:34

Fredric Andersson och Dag Bengtson

Amazon-byrån Retime har säkrat access till Amazons DSP ("Demand Side Platform") och kommer nu kunna erbjuda programmatiska annonsköp på Amazon.


Resumé har tidigare rapporterat om finska Retimes etablering i Sverige genom Dag Bengtson och Fredric Andersson som ska hjälpa svenska bolag att gå på export via Amazon. Genom att få tillgång till Amazons DSP får Retimes kunder möjligheter att erbjuda kunderna hela e-handelsjättens palett av annonseringsmöjligheter och -format.

Med den programmatiska annonseringen kan företag få access till Amazons avancerade kunddata, utan att själva behöva finnas på Amazon.

Sedan Retime lanserade sin verksamhet i Sverige för några månader har man nu påbörjat arbetet för ett antal små- och medelstora företag som vill etablera sig på Amazon. Genom att kunna erbjuda programmatisk annonsering hoppas bolaget kunna ta nästa steg.

– DSP läget är en separat del som inte kräver att kunderna har en kontostruktur uppe på Amazon. Det sänker trösklarna för svenska företag som vill gå på export. Att kunna nå Amazon-användarna utanför plattformen och kunna skala, säger Dag Bengtson till Resumé.

Vad gör det här för skillnad för er?
– Att finnas på Amazon är ett beslut hos våra kunder som oftast ligger ovanför chefen för e-commerce. Programmatiskt erbjuder en snabbare väg in, medan närvaro på Amazon kräver en del. Här får de dessutom tillgång till all data och konsumentinsikt. Vi får ett mer komplett erbjudande.

Det är fortsatt de stora marknaderna i Tyskland, Storbritannien och USA som är mest intressanta för Retimes kunder. Nyligen kom rapporter om att Amazon står för 50 procent av den tyska e-handeln där konkurrensen inte är lika stor sett till att e-handelsjätten inte funnits på den marknaden lika länge.

– Det är många som blickar mot USA, men det är inte nödvändigtvis där man ska börja eftersom den betydligt närmare marknaden i Tyskland både är stor och upplever en stark tillväxt just nu.

Amazon har det senaste året seglat upp till tredjeplatsen efter Google och Facebook bland världens största annonsplattformar med tredubblade annonsintäkter sedan 2017.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.