Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag05.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medieval

RO fäller Preems nativeartiklar i Lysekilsposten

Publicerad: 7 Maj 2020, 09:28

Preem köpte ett mittuppslag i lokaltidningen med fyra nativeartiklar samtidigt som lokaltidningen skrev flera redaktionella texter om den omdebatterade utbyggnaden i Lysekil. Reklamombudsmannen anser att reklammärkningen var otillräcklig.


Ämnen i artikeln:

PreemNative Advertising

Resumé har tidigare rapporterat om oljebolaget Preems omfattande satsning på nativeannonsering bland annat i Expressen som är en del av strategin när varumärket just nu befinner sig i den omdebatterade processen kring utbyggnaden av raffinaderiet i Lysekil.

Den 12 mars, dagen efter att den lokala domstolen hade tagit upp överklagandena kring Preems tillstånd från olika intressenter, publicerade Lysekilsposten fyra nativeartiklar på mittuppslaget i tidningen med rubriken ”Preems vd om klimatmålet” som, i linje med annonskategorins konventioner, till utformningen påminner om en redaktionell text. En av underrubrikerna är ”Vinterns stora klimatsnackis ska bli verklighet i Lysekil”.

En anmälare reagerade på annonsen och ansåg att märkningen inte var tillräcklig för att identifiera artiklarna som reklam.

Noterbart är att tidningen hade tre andra redaktionella texter om Preem i samma papperstidning. En om argument för och emot utbyggnaden i ett referat från förhandlingarna i Mark och miljööverdomstolen på tisdag förmiddag, en om demonstranterna som protesterade i Lysekil och en intervju med Naturskyddsföreningen som har överklagat beslutet att oljejätten fått tillstånd om utbyggnad av raffinaderiet. Annonsen kommer alltså efter flera sidor redaktionellt material som behandlar samma ämne. Anmälaren hävdar därför att det är lätt att läsa annonsen som redaktionell text. 

Både tidningen och annonsören har i sina svar motsatt sig anklagelserna och anser att native-artiklarna är tillräckligt annonsmärkta, att den följer TU:s rekommendationer för native-annonser och ligger i linje med utformningen för övriga annonser i tidningen.

Men i Reklamombudsmannen bedömningen skriver organet att den här typen av annonser medför en extra stor risk att vilseleda konsumenten. Annonsmarkeringen ”Detta är en annons från Preem” var skriven med tunn text och i en storlek som är svår att uppfatta vid en flyktig kontakt. Märkningen är därför otillräcklig enligt Reklamombudsmannen.

”Sammantaget finner Reklamombudsmannen att genomsnittskonsumenten inte omedelbart kan uppfatta att annonsen är reklam. Den strider därmed mot artikel 7 i ICC:s regler”, skriver RO.

Annonsen har tagits fram internt hos annonsören och av Lysekilsposten.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

PreemNative Advertising

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.