Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Medieval
Publicerad: 17 December 2020, 09:57
Med en kör vill Röda Korset väcka igenkänning hos människor genom ursäkter man slänger ur sig för att undvika att donera pengar. Ursäktskören leds av Julia Frej som framför låten till melodin av ”Gläns Över Sjö och Strand”. House of Radon har skapat kampanjen.
”Jag swishar sen” eller ”jag hinner inte nu, en annan gång” är klassika ursäkter. När Röda Korsets fortsätter på ursäktstemat efter den uppmärksammade kampanjen ”Ursäktsarkivet” som lanserades för en veckan sedan i samarbete med Åkestam Holst/NoA.
Nu har hjälporganisationen tagit fram ursäktarlåten tillsammans med House of Radon. Den nya filmen släpps både som kampanjfilm och singel på Spotify. I filmen ser vi hur en värvare från Röda Korset som möts av undvikande och ursäktande människor.
I nästa scen sluter personer som jäktat förbi upp i en stämningsfull kör i en öde teatersalong. Kören leds av artisten Julia Frej. Därefter hamnar vi återigen på det decemberruggiga torg där värvaren möts av ännu en ursäktande dam. Budskapet ”sjung inte med i ursäktskören i jul. Köp i stället julklappar som räddar liv”.
Skivomslaget är designat av formgivaren Martin Kann, känd för sina smått ikoniska omslag för bland annat Bob Hund, och det nya omslaget är en tydlig parafras på bandets ”det överexponerade gömstället”. Formgivaren återkommer nu likt med ytterligare en ”dålig ursäkt” som går ut på att han inte har någon omslagsidé den här gången heller.
Kampanjen tar ett humoristiskt grepp, samtidigt är det bakomliggande budskapen allt annat än muntert. Fler människor än någonsin är i akut behov av humanitärt stöd när pandemin har förvärrat situationen.
– Vi vill med musiken peka på kontrasten mellan ursäkten och dess egentliga innebörd. Att man inte hinner swisha 100 kronor och på så vis ge rent vatten till 100 personer i en vecka ger en tankeställare. Det här är något som vi alla gör ibland. Igenkänningen och humorn blir ett kommunikationsverktyg som vi hoppas att människor kan relatera till, säger Per Westberg, kommunikations- och insamlingschef på Svenska Röda Korset.
Med kampanjen vill Röda Korset uppmana till att engagera sig och även köpa julklappar som räddar liv i form av ett matpaket, barnmorska eller rent vatten. Pengarna går till Röda Korsets verksamheter i kris- och katastrofdrabbade områden i hela världen.
– Vi ville skapa ett anthem för alla som som spänner blicken i marken så fort de ser en medarbetare från Röda Korset på stan. Nu kan folk lyssna på musiken i sina borttappade AirPods, faktiskt lyfta blicken, och bidra till en bättre värld, säger Petter Rudwall, creative director på House of Radon.
Lyssna på låten här.
Kund:
Isak Hellerup, Pressekreterare, Röda Korset
Lisa Johansson, Kampanjledare, Röda Korset
Byrå:
House of Radon
Tack till:
Julia Frej LEAD SINGER
Orphei Drängar CHOIR
Mathias Blomdahl COMPOSER
Martin Kann SKIVOMSLAG
Kristoffer Hellman FOCUS PULLER
Néstor Salazar STEADICAM
Joakim Kromnér GAFFER
Adam Nilsson BEST BOY
Thomas Hogan SOUND
Camilla Edvinsson HAIR & MAKE UP
Robin Ottosson PRODUCTION ASSISTANT
Bildmedia
Oscarsteatern