Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medieval

Röda Korset tonsätter svenskarnas vanligaste ursäkter till pampig julmusik

Publicerad: 17 december 2020, 09:57

Med en kör vill Röda Korset väcka igenkänning hos människor genom ursäkter man slänger ur sig för att undvika att donera pengar. Ursäktskören leds av Julia Frej som framför låten till melodin av ”Gläns Över Sjö och Strand”. House of Radon har skapat kampanjen.


Ämnen i artikeln:

House of RadonRöda KorsetSpotify

”Jag swishar sen” eller ”jag hinner inte nu, en annan gång” är klassika ursäkter. När Röda Korsets fortsätter på ursäktstemat efter den uppmärksammade kampanjen ”Ursäktsarkivet” som lanserades för en veckan sedan i samarbete med Åkestam Holst/NoA. 

Nu har hjälporganisationen tagit fram ursäktarlåten tillsammans med House of Radon. Den nya filmen släpps både som kampanjfilm och singel på Spotify. I filmen ser vi hur en värvare från Röda Korset som möts av undvikande och ursäktande människor.

I nästa scen sluter personer som jäktat förbi upp i en stämningsfull kör i en öde teatersalong. Kören leds av artisten Julia Frej. Därefter hamnar vi återigen på det decemberruggiga torg där värvaren möts av ännu en ursäktande dam. Budskapet ”sjung inte med i ursäktskören i jul. Köp i stället julklappar som räddar liv”.  

Skivomslaget är designat av formgivaren Martin Kann, känd för sina smått ikoniska omslag för bland annat Bob Hund, och det nya omslaget är en tydlig parafras på bandets ”det överexponerade gömstället”. Formgivaren återkommer nu likt med ytterligare en ”dålig ursäkt” som går ut på att han inte har någon omslagsidé den här gången heller.  

Kampanjen tar ett humoristiskt grepp, samtidigt är det bakomliggande budskapen allt annat än muntert. Fler människor än någonsin är i akut behov av humanitärt stöd när pandemin har förvärrat situationen.  

– Vi vill med musiken peka på kontrasten mellan ursäkten och dess egentliga innebörd. Att man inte hinner swisha 100 kronor och på så vis ge rent vatten till 100 personer i en vecka ger en tankeställare. Det här är något som vi alla gör ibland. Igenkänningen och humorn blir ett kommunikationsverktyg som vi hoppas att människor kan relatera till, säger Per Westberg, kommunikations- och insamlingschef på Svenska Röda Korset.  

Med kampanjen vill Röda Korset uppmana till att engagera sig och även köpa julklappar som räddar liv i form av ett matpaket, barnmorska eller rent vatten. Pengarna går till Röda Korsets verksamheter i kris- och katastrofdrabbade områden i hela världen.  

– Vi ville skapa ett anthem för alla som som spänner blicken i marken så fort de ser en medarbetare från Röda Korset på stan. Nu kan folk lyssna på musiken i sina borttappade AirPods, faktiskt lyfta blicken, och bidra till en bättre värld, säger Petter Rudwall, creative director på House of Radon.

Lyssna på låten här.

Arbetsgrupp

Kund:

Isak Hellerup, Pressekreterare, Röda Korset

Lisa Johansson, Kampanjledare, Röda Korset

Byrå: 

House of Radon

Tack till:

Julia Frej LEAD SINGER

Orphei Drängar CHOIR

Mathias Blomdahl COMPOSER 

Martin Kann SKIVOMSLAG

Kristoffer Hellman FOCUS PULLER

Néstor Salazar STEADICAM

Joakim Kromnér GAFFER

Adam Nilsson BEST BOY

Thomas Hogan SOUND

Camilla Edvinsson HAIR & MAKE UP

Robin Ottosson PRODUCTION ASSISTANT

Bildmedia 

Oscarsteatern

 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.