Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag05.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medieval

Så blev Pantameras humorkanal en tittarsuccé

Publicerad: 14 November 2018, 09:05

Tillsammans med Storyfire och Scream har Pantamera byggt upp en humorkanal i sociala medier. Med influencers, en social always-on-strategi och nya distributionsvägar, har man nått en räckvidd på två miljoner i sina sociala kanaler.


Ämnen i artikeln:

PantameraInstagramInfluencerScreamStoryfire

Strategin som produktionsbolaget Storyfire tog fram åt Pantamera var att ta fram ett humorformat där en extrem mängd content producerades för att spridas med hög frekvens – utan stopp. Eftersom mängden innehåll var så omfattande kunde det också optimeras efter målgruppens behov.

En humorredaktion rekryterades bestående av bland andra komikern och influencern Johanna Nordström, Vanessa Andersson och Henrik Wahlström samt Storyfires regissörer Martin Jenefeldt och Linus Nordström. Redaktionen träffades första gången den 10 juni och jobbade fram ett hundratals manus som Storyfire löpande producerat och distribuerat på Pantameras olika plattformar, med fokus just nu i den egna Instagramkanalen #pantamerahumor.

– Vi har använt både Instagram, Facebook, Youtube och Snapchat, i detta fall har vi varit dynamiska och tittat på var vi har fått bäst effekt och sen vridit över mer till den kanalen. Några av de influencers som varit med i produktionen är redan starka på Instagram, vilket också kan ha påverkat. En annan fördel är att Instagram har en hög grad av interaktivitet och engagemang vilket in sin tur påverkar andra, säger Katarina Lundell, marknads- och kommunikationschef på Pantamera till Resumé.

I arbetsprocessen bjöds influencers och humortalanger in i idéprocessen i ett tidigt stadium för att hitta rätt tonaliteten och humor för deras följarbasen för att nå in i den unga målgruppen på deras egna villkor. I dag är humorkanalen uppe i 20 000 följare på Instagram.

Hur gick insiktsarbetet till för att hitta rätt språk för kanalen?
– Genom att ge Storyfire och den redaktion som sattes upp just den kreativa frihet som behövdes. Redaktionen med våra influencers är ju själva mitt i målgruppen så det behövdes inget påklistrat skådespeleri för att hitta en trovärdig tonalitet, säger Katarina Lundell.  

Pantameras har haft ett reklammanér i närmare två decennier där en flera artister under tolkat "Pantamera-låten". I takt med förändrad mediekonsumtionen i den
yngre målgruppen har Pantamera varit ganska tidiga med att anpassa sin mediestrategi
och kommunikation, bland annat genom samarbetet med humorkollektivet "Devetdu" och flera initativ mot esporten.

För att nå den yngre målgruppen med humorkanalen hade Scream tagit fram en strategi för att ligga nära beteendet i kanalen.

– Vi behövde skapa en egen värld för den yngre målgruppen där vi kunde vara underhållande, aktuella och våga ta ut svängarna i sättet vi kommunicerar. Fokus här är att skapa gillande för Pantamera, oavsett om det handlar om memes, stillbilder, giffar eller filmer, säger Åsa Sohl på Scream.

Pantamera har ett influencerarv. Varför startade ni Pantamerahumor först nu?
– Det är just det arvet med relevanta och nyskapande influencers som vi har byggt vidare på, genom att skapa en egen plattform och kanal, med humorn som bas. Humor och glimten i ögat har alltid varit ett signum för Pantamera och det var helt enkelt dags att bygga vidare på det i en egen kanal, säger Katarina Lundell.

Hur ser fördelningen ut för Pantamera mellan organiskt och köpt media?
– Ser vi till räckvidden så står idag majoritet av den av köpt media. Men, med det sagt, ser vi en organisk räckvidd som är riktigt bra och som snittar på runt 200 000-400 000 unika per vecka och som ligger på en stadig hög nivå. De första klippen vi lade ut spreds oerhört bra och snabbt utan att vi hade påbörjat köp. Den organiska byggs upp löpande med tiden då följarantalet fortsätter att öka. Att vi har stor viral spridning beror nog på relevant och underhållande content.

Lägger ni mer pengar på att ta fram innehåll i dag jämfört med att köpa medier?
– Om vi kan ta fram innehåll som är engagerande och intressant för målgruppen i ägda medier, så fördelar vi givetvis gärna investeringarna därefter. Men en bra balans av köpt, ägd och förtjänad media är såklart den bästa mixen.

Varför funkar content och "Always on"-strategin just för Pantamera och dess kommunikationsutmaningar?
– Att kunna vara närvarande mer frekvent över tid, mellan de större kampanjinsatserna är såklart viktigt för att kunna hålla kontakt med målgruppen över tid. Pantning är ingenting som är säsongsbetonat eller kampanjbetonat, det är någonting som behövs göras varje dag över hela året. Därför är det viktigt för oss att upprätthålla den dialogen och kommunikationen genom att vara "always-on".

Hur mycket frihet gav ni redaktionen – fanns det någon kravbild för att säkra relevansen?
– Redaktionen fick en stor portion av kreativ frihet för att kunna skapa ett så relevant och aktuellt material som möjligt. Givetvis hade vi avstämningspunkter i hela processen för att säkra varumärkets tonalitet och värderingar.

RESULTAT (fram till 15 oktober)
• Total räckvidd i social media: 2 120 000. Närmare bestämt 85 procent av målgruppen
(Alla 15-35 år i Sverige).
• Totalt över 1,3 miljoner färdigspelade videovisningar (oberoende på hur
långa filmerna varit).
• Över 20 000 delningar,
• Över 6 000 kommentarer och mer än 155 000 reaktioner.
• Över 23.000 följare på den helt nya Instagram-kanalen

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.