Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag30.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medieval

Så borde Fredrik Reinfeldt göra för att lyckas på sociala medier

Publicerad: 27 Augusti 2015, 12:02

Patchworks vd Emma Blom tror inte att Facebook är rätt kanal för Fredrik Reinfeldt

Oprofessionellt, fel kanal och opersonligt. Sociala medierbyrån Patchworks vd Emma Blom har inte mycket till övers för den förre statsministerns Facebook-strategi.


Ämnen i artikeln:

PatchworkFacebookGustaf ReinfeldtEmma BlomFredrik Reinfeldt

Förre statsministern Fredrik Reinfeldt har gjort premiär på Facebook. Inlägget som lades upp i går kväll har hittills gillats av drygt 8300 följare och var sparsmakat:

"Hej och välkommen till min Facebooksida. Fredrik här. Jag gör Facebookpremiär här och nu.På den här sidan vill jag berätta om min fortsatta samhällsgärning och bjuda på lite inblick och bilder från mitt nya arbetsliv.
Vi hörs! – Fredrik"

Fredrik Reinfeldt som i höst är aktuell med boken "Halvvägs" (ges på Albert Bonniers förlag) ska använda Facebook för att marknadsföra sig som författare och föreläsare. Till sin hjälp har han sonen och Prime-konsulten Gustaf Reinfeldt som blir ansvarig för sociala medier och Facebook-sidan med över 30 000 följare.

– Han är jätteduktig på att skriva. Men sociala medier är ett helt nytt forum för honom. Som med allting så är det att lära sig och bli van, säger sonen till Expressen.

Och det finns mycket som behöver förbättras tycker Emma Blom, vd på sociala medier-byrån Patchwork.

– Att han har fått 8000 likes beror nog främst på att han är en kändis. Någon annan hade aldrig fått 8000 likes för ett sådant inlägg. Då hade man fått köpa mycket räckvidd och fått optimera inläggen. Vad gäller själva utformningen så ser det väldigt amatörmässigt ut. I det här fallet fungerar det eftersom det ser ut som han hade skrivit inlägget själv. Personerna som följer honom gör det i egenskap av hans ställning, inte för att de är intresserade av hans verksamhet som föreläsare. Än så länge är det väldigt oklart vad han ska använda sidan för.

Behöver han bli mer personlig i tilltalet?
– Det är ganska troligt att han har skrivit det första inlägget själv. Men har man Facebook för att bygga en relation med målgruppen krävs det att man är mer privat för att skapa engagemang. Man ser också på bilderna på sidan att det är putsade pressbilder. Jag skulle vilja se honom ta följarna bakom kulisserna.

Är Facebook rätt kanal för Fredrik Reinfeldt?
– Det tror jag inte. De flesta som använder Facebook gör det för förströelse. Linkedin är mera bussiness-to-bussiness. För att optimera sina inlägg på Facebook skulle behövas mer rörligt innehåll då Facebook uppgraderar videos. Då hade det dessutom inte funnits någon tvekan om att det är Fredrik Reinfeldt själv som pratar. Det blir mer äkta.

Emma Blom tror dessutom att den förre statsministern är sen på bollen:

– Trial and error på Facebook funkade för fem år sedan. Det funkar inte längre att ligga och pilla sig i naveln och vänta på likes. Man måste interagera med målgruppen. Här hade Twitter passat bättre. Det hade varit en relevant platttform för Fredrik Reinfeldt där han hade kunnat reagera på andras åsikter och ta del i samhällsdebatten. Problemet här är att han är så tråkig. Man vet ingenting om vem han är eller vad han gillar.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.