Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medieval

Så dominerade Newsner på Facebook under 2017

Publicerad: 1 Februari 2018, 13:03

Publicisternas andelar på Facebook enligt Ezyinsights.

Förra året var Newsner större på Facebook än både Expressen och Aftonbladet tillsammans, enligt färska siffror från Ezyinsights.


Ämnen i artikeln:

FacebookAftonbladetExpressenNewsner

År 2016 var Expressen störst bland de svenska publicisterna på Facebook, enligt en sammanställning från Ezyinsights som chefredaktören Thomas Mattsson refererade till. Men under fjolåret blev kvällstidningen omsprungna av Facebook-specialisterna på Newsner.

Enligt Ezyinsights siffror för 2017 stod Newsner för över 51 miljoner interaktioner, vilket motsvarar 39,7 procent av segmentets totala interaktioner (reaktioner, delningar och kommenterar). Samma siffror för Aftonbladet och Expressen landade på 19 procent respektive 17,5 procent.
– Vi har jobbat länge och målmedvetet för att ta oss till den här positionen och 2017 blev ett kvitto på att vårt sätt att jobba datadrivet fungerar. Vi har ett gäng fantastiska redaktörer som jobbar hårt för att berätta historier som berör och engagerar svenska folket, säger Johan Rikner, vd på Nyheter365 som driver Newsner, i ett pressmeddelande.

Newsners huvudkonto på Facebook växte med 47 procent 2017. Expressen hade en ökning på 5 procent medan Aftonbladet minskade med 1,6 procent. Numerärt räknat i antal följare är dock Expressen fortfarande etta med 458 000 användare på huvudkontot.

Analysen visar tydligt att kvantitet inte lönar sig på Facebook. Newsner publicerade avsevärt färre poster än sina konkurrenter men nådde ändå ett större engagemang. I snitt hade Newsners huvudkonto 3843 interaktioner per inlägg. Samma siffror för Expressen och Aftonbladet var 1641 respektive 1318.

Vad är då förklaringen till att Newsner lyckats engagera så pass mycket? En viktig pusselbit är satsningen på rörlig bild som Facebook har premierat de senaste åren.
– Tittar man på den svenska huvudsidan har vi nästan fyrdubblat antalet videovisningar mellan 2016 och 2017 efter att Facebook sagt att de prioriterar video. Det är sådana saker som gör att vi kan fortsätta växa, menar Johan Rikner.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.