Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medieval

Så följer Philips TV upp succékampanjen

Publicerad: 23 Februari 2015, 11:21

Skärmdump från Philps TV:s spel

Skidfilmen "Afterglow" för Philips TV spreds i raketfart. Nu följs samarbetet med Skistar och Åre upp med en digital aktivering som är en förlängning av Afterglow. Ahlstrand & Wållgren ligger bakom kampanjen.


Ämnen i artikeln:

AfterglowAhlstrand & WållgrenPhilips TV

Inom skidkretsar hyllades kampanjen "Afterglow" över hela världen. Reklamfilmen vann bland annat priset för bästa foto och bästa kortfilm på International Freeski Film Festival i kanadensiska Montreal – redan innan den började gå som officiell reklamfilm för Philips TV.  

Det nya spelet är precis som Afterglow framtaget av byrån Ahlstrand & Wållgren, som låg bakom skidfilmen Afterglow. Här får användarna en chans att känna hur det är att åka skidor i mörker, med endast ljuset som följeslagare. Tävlingen går ut på att under så kort tid som det går hitta så många tv-apparater som möjligt. Varje hittad tv ger åkaren en "Ambilight-boost" som gör att hela banan lyser upp och gör det enklare att få en bra tid.

– Spelet är en förlängning av vår kampanj Afterglow, men det är även en digital aktivering av vårt samarbete med Skistar. Spelet kommer att aktiveras online och på event i Åre. Det är ett kul sätt att visa vad Ambilight gör för upplevelsen, säger Emelie Strand, marketing communications manager på TP Vision/Philips TV i ett pressmeddelande.  

Spelet är producerat av produktionsbolaget Dareville. Ambitionen var att designa och utveckla ett spel som verkligen fångar känslan av att åka skidor och som tänjer på gränserna för vad som går att göra med 3D-spel direkt i webbläsaren.

– När vi såg det filmade materialet i POV, när åkarna drog ner för bergen i Alaska, insåg vi hur sjukt det här projektet var. Där föddes idén att göra spelet och tillsammans med Skistar blir det en klockren digital aktivering av samarbetet. Det kanske roligaste är att du kan utmana vänner på Facebook och tävla mot varandra på ett kul sätt, där du ser den andra i bild, man bli verkligen sporrad att få bättre och bättre tid, kommenterar Joakim Wållgern, creative director på Ahlstrand & Wållgren.

Spelet kommer vara tillgängligt under hela skidsäsongen och har tre olika deltävlingar där olika premiummodeller av Philips Ambilight TV ligger i potten. På kampanjsajten får besökare även tillgång till Skistar-shoppen och flera erbjudanden.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.