Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag05.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medieval

Så funkar Generation Z: Alla är på Youtube

Publicerad: 24 Maj 2017, 10:57

Generation Z har ersatt millennials som generationen dit branschens blickar vänder sig. Youtube tar en stor del av deras tid.


Ämnen i artikeln:

FacebookMedievalYoutube

Till Generation Z räknas alla individer födda mellan 1996 och 2010 – följaktligen en rätt svår målgrupp att dra generella slutsatser kring. Men, dom kommer bli mäktigare och mäktigare som konsumenter när åren går. Till skillnad från millenials som bevittnade den digitala revolutionen, har de fått en helt digital värld med modersmjölken vilket ger dem unika egenskaper och perspektiv som marknadsförare nu tävlar om att förstå.

Nu har branschtidningen AdWeek, i samarbete med Defy Media undersökt 1500 amerikanska tonåringar i åldrarna 13-20 år kring medievanor, attityden kring sociala medier.

Några intressanta fakta nedan:

95 procent av respondenterna uppger att de använder Youtube regelbundet. Att jämföra med 69 procent för Instagram och 67 procent för Snapchat och Facebook. Twitter landade på 52 procent och Twitch på 18 procent.

När de fick frågan kring vilken kanal de inte kunde leva utan svarade hälften (50 %) Youtube. Här var streamingplattformen en mer dominant jämfört med Snapchat (15%), Instagram (9%), Facebook (9%) och Twitter (6%).

Generation Z litar mer på "online-kändisar" än "mainstream-kändisar" som bärare av ett kommersiellt budskap för tech- och skönthetsprodukter. Men inte för kläder.

Hela 79 procent har en positiv eller accepterande attityd kring när kändisar gör sponsrat innehåll. Och är iögonfallande positiva till smygreklam. 61 procent tycker det är okej ifall en kändis gör innehåll för ett varumärke, även om det inte annonsmärks.

Så använder Gen Z plattformarna:

Hålla kontakter med vänner:
Snapchat 35 %
Facebook 26 %
Instagram 18 %

Nyheter:
Facebook 23 %
Youtube 23 %
Twitter 14 %

Underhållning:
Youtube 51 %
Instagram 11 %
Snapchat 9 %

Rekommendationer:
Youtube 24 %
Instagram 17 %
Facebook 16 %

Guider:
Youtube 66 %
Pinterest 9 %
Facebook, Google+ 6 %

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

FacebookMedievalYoutube

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.