Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medieval

Så gick Scanias jättelansering

Publicerad: 26 augusti 2016, 13:33

Scania presenterar nya lastbilar.

I veckan gjorde Scania sin största lansering på 20 år med den nya generationen lastbilar. 60 personer var inblandade i den påkostade livesändningen som setts av hundratusentals personer.


Ämnen i artikeln:

ScaniaLive-tvContent Marketing

I tisdags kväll avtäcktes Scanias nya lastbilsmodell med stort pompa och ståt i Paris. Det är bolagets största lansering sedan den förra generationen lanserades 1995 och totalt har utvecklingen kostat hela 20 miljarder kronor.

Redan för en dryg månad sedan började Scania släppa teasers från den kommande modellen. Lastbilsföretaget har en stor skara med lojala fans, och bland dess spreds nyheten om att hela avtäckningen skulle sändas live på Facebook och Youtube den 23 augusti.

I Paris fanns 1300 särskilt utvalda gäster på plats för att ser företagsledningen presentera den nya flaggskeppsprodukten. Men för att ge tittarna där hemma en unika upplevelse byggde Scania upp en tv-studio och skapade ett helt tv-program kring presentationen. Allt sändes ut till en global publik.
– Vi hade totalt 55 000 tittare som såg webcasten live. Sedan vet vi att många internt hos oss och hos kunder tittade i stora grupper, så det är en minimisiffra, säger Staffan Ekengren, chef för Scania newsdesk som är företagets inhouseredaktion .

Efter ett dygn hade ytterligare några hundratusen dragit igång livesädningen för att titta i efterhand.
– Vi la också ut ett klipp med själva avtäckningsmomentet på Facebook. Det nådde nästan en halv miljon tittare på ett dygn, och det fick tusentals kommentarer, likes och delningar, säger han.

Scania såg också till att locka trafik till den särskilt framtagna kampanjsajten, som också innehåller bilder från fans som laddas upp i sociala medier. Totalt var det runt 60 personer som arbetade med sändningen och spridningen av innehållet under lanseringskvällen. Både på plats i Paris och på Scanias huvudkontor i Södertälje.
– Vi har arbetat med redaktionell kommunikation sedan 80-talet då vi gjorde kundtidningar. Men de senaste åren har vi utvecklat det enormt, och använde det som ett viktigt verktyg i lanseringen. Det blev en stor och påkostad produktion.

Lastbilstillverkarens satsning på att organisera kommunikationsavdelningen som en redaktion, och att skapa eget innehåll för alla plattformar, sticker ut från andra storbolag.
– Det som utmärker oss är att vi gått all in på berättandet och storyn. Vi har ett hängivet förarcommunity som vi aktierar och arbetar mycket med. Sättet vi organiserar oss på innebär att vi slagit ut väggarna mellan intern- och extern kommunikation. Vi är ett gäng som jobbar med allt samtidigt, säger Staffan Ekengren.

Han berättar att Scania har många fler aktiviteter inplanerade för att berätta om de nya lastbilarna. Hittills har de fått ett varmt mottagande av målgruppen.

Har ni uppnått det ni ville med lanseringen hittills?
– Ja, med webcasten och spridningen har vi gjort det, och mer därtill. Tanken var dels att berätta om nyheten, dels driva awareness och engagemang bland förarna och vår publik. Sedan blir det mer ordentliga utvärderingar framöver.

Här kan du se sändningen i efterhand:

Fredrik Thambert

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.