Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Medieval

Så påverkade succékampanjen i Cannes affären för kunden

Publicerad: 11 September 2017, 08:02

Fearless girl fick ett raketsnabbt genomslag och vann fyra Grand Prix i Cannes. Men hur har kampanjen egentligen påverkat försäljningen?


Ämnen i artikeln:

JämställdhetFearless Girl

På kvinnodagen, den 8 mars stod hon där, bronsstatyn som tog fajten med tjuren på Wall Street. Efter 12 timmar hade kampanjen fått 4.6 miljarder visningar på Twitter. På 12 veckor genererade kampanjen 215,000 Instagram-inlägg.

Med minimal budget blev Fearless Girl 2017 års stora snackis inom marknadsföring hittills. Fondförvaltaren SSGA uppger för Adweek att McCann New Yorks kampanj gav 7.4 miljoner dollar i medieutrymme på tv, radio och sociala medier. Med en budget på 250 000 dollar.

Men det är först nu som någon kan peka på vilken effekt kampanjen faktiskt hade för affären. Fearless girl syftade till att skapa uppmärksamhet för SSGA:s jämställdhetsfond. Och det gick bra. Försäljningssiffrorna gick upp med 384 procent på tre dagar efter att statyn hade installerats och 170 procent de 20 kommande dagarna. Det skriver AdWeek.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Ämnen i artikeln:

JämställdhetFearless Girl

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.