Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag05.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medieval

Så satsar Sveriges största annonsörer på utomhus

Publicerad: 27 Augusti 2015, 12:22

Sveriges 20 största annonsörer har investerat 318 miljoner kronor på utomhusreklam mellan januari och augusti i år.

Sveriges 20 största annonsörer har investerat 318 miljoner kronor på utomhusreklam hittills i år. En andel på 7 procent av reklamköparnas totala bruttoinvesteringar som uppgick till 4,5 miljarder under perioden januari till juli 2015.


Ämnen i artikeln:

TNS SifoUtomhusreklamMedievalMedieinvesteringar

Investeringarna i utomhusmediet är något lägre än den totala andelen i Mediebyråbarometern som ligger på 7,2 under motsvarande period. Det visar siffror över bruttoinvesteringar från TNS Sifo.

Siffrorna visar att bruttoinvesteringarna i utomhusreklam med största sannolikhet kommer att öka för de 20 största reklamköparna jämfört med i fjol. Då uppgick utomhusreklamen till 440 miljoner kronor under hela året.

Bland de annonsörer som ökat sin andel utomhusreklam mest i år märks operatören 3, McDonalds och Betsson. Dessa tre har satsat dubbelt så mycket på utomhusmediet hittills i år jämfört med helåret 2014.

Telia, Elgiganten och Svenska Spel har gått motsatt väg och prioriterat utomhus i en mindre utsträckning än under förra året.

Så har Sveriges största annonsörer satsat på utomhusmediet 2011-2015. Siffrorna fram till 2014 utgör bruttoinvesteringarna för hela året. Årets siffror anger perioden januari-juli i år.

Annonsör   Belopp Andel   ICA 2011 942 0,1     2012 13171 1,2     2013 4967 0,4     2014 13956 1,1     2015 12213 1,9             Coop 2011 11899 1,8     2012 20859 2,9     2013 10644 1,6     2014 15634 2,3     2015 12930 3,6             Unilever 2011 27779 4,9     2012 12563 2,2     2013 8311 1,6     2014 Ingen uppgift       2015 30736 9,2             Telia 2011 43619 6,6     2012 15799 2,5     2013 28555 6     2014 34842 6     2015 6248 1,9             Procter &Gamble 2011 8981 2,2     2012 1721 0,4     2013 ––––––––       2014 1250 0,3     2015 414 0,2             Elgiganten 2011 29978 4,4     2012 27959 4     2013 32164 4,2     2014 55816 8,7     2015 9133 3,4             Ikea 2011 7263 2     2012 20430 6,5     2013 31441 9,7     2014 10261 3     2015 –––––––––               Volvo 2011 11530 4,6     2012 14175 4,4     2013 10312 3,1     2014 21208 5,9     2015 15416 7,3             Telenor 2011 40792 9,5     2012 12822 3,2     2013 8693 1,9     2014 11303 2,7     2015 10523 5             Tele2 2011 7991 2,1     2012 6062 1,9     2013 7832 2,3     2014 37667 9,7     2015 21500 10,3             Arla 2011 Ingen uppgift       2012 Ingen uppgift       2013 Ingen uppgift       2014 59757 11,6     2015 53035 26,2             Volkswagen 2011 11897 3,2     2012 21224 6,1     2013 30983 8,7     2014 28286 7,9     2015 14472 7,9             3 2011 19838 5,2     2012 9527 2,6     2013 25964 6,2     2014 31768 8,2     2015 27300 15,1             Mio 2011 Ingen uppgift       2012 Ingen uppgift       2013 Ingen uppgift       2014 Ingen uppgift       2015 2082 1,2             Willys 2011 5135 1,7     2012 58418 20     2013 63644 20,7     2014 Ingen uppgift       2015 38803 23,2             Svenska Spel 2011 12583 3,7     2012 8447 2     2013 24827 6     2014 11017 1,8     2015 244 0,1             McDonald's 2011 49759 14,7     2012 42353 12     2013 24898 8     2014 62431 17,7     2015 53207 32,2             Citygross 2011 Ingen uppgift       2012 Ingen uppgift       2013 Ingen uppgift       2014 Ingen uppgift       2015 1068 0,7             Betsson 2011 Ingen uppgift       2012 Ingen uppgift       2013 Ingen uppgift       2014 7292 2     2015 7711 5,3             L'Oreal 2011 Ingen uppgift       2012 4001 1,2     2013 3298 0,8     2014 6447 1,3     2015 651 0,5

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.