Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medieval

Så ser IKEA:s AR-app som ska revolutionera detaljhandeln ut

Publicerad: 19 September 2017, 10:54

Den nya augmented reality-appen IKEA Places tar den klassiska IKEA-katalogen in i det 21:a århundrated.


Ämnen i artikeln:

72andSunnyIKEAAugmented reality

I anslutning till Apples stora lanseringsevent den 10 september passade IKEA på att släppa en nyhet man har jobbat på tillsammans med det amerikanska bolaget. Appen IKEA Places bygger på Apples egenutvecklade teknik för augmented reality och IKEA hoppas att den ska revolutionera sättet vi handlar möbler på.

– Möjligheterna är oändliga. Men vi är övertygade om att dessa nya teknologier kommer att få minst lika stor inverkan som internet. Skillnaden är att förändringarna sannolikt kommer att gå mycket fortare, berättade Michael Valdsgaard, chef för digital transformation på Inter IKEA, nyligen för Di Digital.

Med den nya appen kan kunder med hjälp av AR placera virtuella möbler i befintliga miljöer så att de kan "testa" hur möblerna skulle se ut i deras hem, utan att behöva ta hem dem.

Ansvariga för lanseringen av appen är den nederländska byrån 72andSunny i Amsterdam. Byrån har varit ansvariga för strategi, planering och de kreativa uttrycken för betalanseringen. Lanseringen har tagit sig uttryck i en rad filmer, GIFs, innehåll för sociala medier och bloggposter som ska visa på appens funktioner och möjligheter.

– Det har varit fantastiskt att jobba med IKEA samtidigt som de navigerar mot nästa kapitel i deras digitala transformation. Augmented reality har möjligheten att snabbt förändra etablerade beteenden och IKEA Places är ett ledande exempel både på enkelheten och potentialen som AR erbjuder. Inte bara har vi haft möjligheten att arbeta med ett universellt älskat varumärke, vi har även fått jobba med att mänskliggöra teknik som ligger i framkant, något som vi älskar, berättar Simon Summerscales, kommunikationsstrategichef på 72andSunny i Amsterdam.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.