Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medieval

Så ska Prime och Trygg Hansa minska fyllebad i sommar

Publicerad: 16 Juni 2017, 11:37

Varannan person som drunknar i Sverige har druckit alkohol. För tredje sommaren i rad vill Trygg-Hansa och Prime lyfta frågan om bad och alkohol och lanserar nu Alkobojen, lagom till midsommar.


Ämnen i artikeln:

AlkoholPrimePR-kampanjTrygg Hansa

Kommunikationsbyrån Prime har tagit fram idén och utvecklat "Alkobojen" som ska få personer som druckit alkohol att tänka till en extra gång innan de badar. På tolv utvalda platser runtom i landet där fest och bad är vanligt förekommande på sommaren får Trygg-Hansas livbojar sällskap av en "alkoboj", en specialbyggd låda som också innehåller en alkomätare.

– Alkobojen är enkel lösning där användaren laddar ner en app, kopplar alkomätaren till mobilen för att sedan blåsa några centimeter från munstycket. Några sekunder senare har du ett resultat i telefonen som visar om du är redo för ett bad eller inte, Hanna Axelsson, kommunikationschef på Trygg-Hansa i ett pressmeddelande.

Alkobojen lanseras inför midsommarhelgen då många svenskar tar sommarens första dopp. Trots att de flesta är medvetna om riskerna med att bada med alkohol i kroppen har närmare sex av tio någon eller flera gånger druckit alkohol och sedan badat, enligt en ny undersökning från Trygg-Hansa. Närmare fyra av tio tycker att det är okej att dricka alkohol i anslutning till bad.

– För två år sedan lanserade vi den prisbelönta filmen Don't Drink & Dive och förra året tog vi fram en dokumentärfilm som handlar om mäns övertro till sin simförmåga. I år ville vi göra något som konkret också kan förhindra människor från att ta det där doppet i berusat tillstånd. Vi hoppas och tror att alkobojen blir en viktig symbol för att bada nykter men också att den används på de platser där vi ser att fyllebad är vanligt, säger Hanna Axelsson, Kommunikationschef på Trygg-Hansa i en kommentar.

Projektgrupp
Prime: KAM Per Hansen, PL Sara Tidholm, AD Louise Moberg, Copy Nadine LeGros, Mediespecialist Leyla Öfwerström och Projektassistent Beata Berg

Crisp: Fotograf Shazi Özdemir, Regissör Nils Janlert, Produktionsledare Nima Krudtaa och KAM Isa Bååth-Ardow

Här kommer Alkobojen att placeras ut i sommar
Ribersborg, Malmö
Tylösand, Halmstad
Böda Sand, Öland
Kallis, Gotland
Askimsbadet, Göteborg
Sjön Glan, Norrköping
Lyssnaängsbadet, Uppsala
Lögastrand, Västerås
Bettnesands Havsbad, Umeå
Surfbukten, Östersund
Hornsbergs strand, Stockholm
Tanto, Stockholm

Stillbildsfotograf: Fredrik Persson

Mer statistik från undersökningen:
• 38 procent tycker att det är okej att dricka alkohol i anslutning till bad. Bland männen tycker 45 procent att det är okej och bland kvinnor tycker 31 procent att det är okej. I åldersgruppen 18-29 år anser 54 procent att det är okej och i åldersgruppen 30-49 år anser 47 procent att det är okej.
• Bland de som tycker att det är okej att dricka alkohol i anslutning till bad svarar 62 procent att 1-2 glas alkoholhaltig dryck, som starköl eller vin, är okej i anslutning till bad. 25 procent anser att 3-4 glas är okej och 7 procent anser att 5 glas eller fler är okej.
• 39 procent har någon gång druckit alkohol och sedan badat. 17 procent har gjort det flera gånger.
• 81 procent uppger att de alltid eller ibland säga till någon de känner, som druckit alkohol och vill bada, att låta bli. Bland kvinnor är siffran 86 procent. 48 procent skulle säga till någon de inte känner att låta bli.

Fakta om drunkningsolyckor
2016 drunknade 115 människor, 99 män och 16 kvinnor varav tio barn. Juli månad var värst drabbat med 24 drunkningsolyckor. Mellan januari och maj i år har 73 personer drunknat. Källa: Svenska Livräddningssällskapet (SLS)

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.