Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Medieval
Publicerad: 18 Juni 2014, 10:56
Skapa en audio-visuell verktygslåda som allt rörligt innehåll produceras från, ge någon ansvaret för plattformen och skapa en publiceringsplan för Youtube. Det är några av Chimneys råd till företag som vill ha en mer effektiv Youtube-kanal.
Preem placerade sig högst i Chimneys undersökning "YouTop100". Chimney tror själva att företaget har använt sig av YouTubes annonsering TrueView. Samtliga av företagets videor är 15 sekunder, men medan vissa har fått 500 visningar har setts av över en halv miljon tittare.
Coop (7), Absolut (11) och Volvo (2) är exempel på Youtube-kanaler som har nått framgång genom fokus på innehåll och storytelling. Andra som placerar sig högt på YouTop100 lägger upp reklamfilmer som de producerat för tv på sin Youtube-kanal, såsom H&M (23) och Systembolaget (17).
Antalet klipp är ingen garant för hög trafik. 22 företag som publicerar mer än en film i veckan får inte plats i YouTop100. Exempel på dessa högfrekventa annonsörer är Fritidsresor som lagt upp 264 videor de senaste tolv månaderna.
Chimney har tagit fram tre råd för de företag som vill skapa en effektiv strategi för sina Youtube-kanaler.
• Effektivitet och konsekvens - Företag bör skapa en audio-visuell verktygslåda som alla videor produceras från. Det gör att innehåll från samma företag kommer att upplevas på samma sätt.
• Tydligt ansvar och ägarskap - Företagen bör utnämna någon internt som har ansvar för verktygslåda, produktion, budget, strategisk inriktning och mål.
• Kontinuerlig och engagerande kommunikation - Företagen bör tänka som en broadcaster och använda egna kanaler samt underhållande teman som konsekvent utvecklas för kanalen. Man kan också planera publiceringscykler för materialet för att driva trafik och skapar mervärde som bringar engagemang bland följarna.