Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag03.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medieval

Så skapar företag en succéstrategi på Youtube

Publicerad: 18 Juni 2014, 10:56

Skapa en audio-visuell verktygslåda som allt rörligt innehåll produceras från, ge någon ansvaret för plattformen och skapa en publiceringsplan för Youtube. Det är några av Chimneys råd till företag som vill ha en mer effektiv Youtube-kanal.


Ämnen i artikeln:

ChimneyPreemYoutube

Preem placerade sig högst i Chimneys undersökning "YouTop100". Chimney tror själva att företaget har använt sig av   YouTubes annonsering TrueView. Samtliga av företagets videor   är 15 sekunder, men medan vissa har fått 500 visningar har setts av över en halv miljon tittare.  

Coop (7), Absolut (11) och Volvo (2) är exempel på Youtube-kanaler som har   nått framgång genom fokus på innehåll och storytelling. Andra som placerar sig högt på YouTop100 lägger upp reklamfilmer som de producerat för tv på sin Youtube-kanal,   såsom H&M (23) och Systembolaget (17).   

Antalet klipp är ingen garant för hög trafik. 22 företag som publicerar mer än   en film i veckan får inte plats i YouTop100. Exempel på dessa högfrekventa annonsörer är Fritidsresor som lagt upp 264 videor de senaste tolv månaderna.  

Chimney har tagit fram tre råd för de företag som vill skapa en effektiv strategi för sina Youtube-kanaler.

Effektivitet och konsekvens - Företag bör skapa en audio-visuell verktygslåda   som alla videor produceras från. Det gör att innehåll från samma   företag kommer att upplevas på samma sätt.
Tydligt ansvar och ägarskap - Företagen bör utnämna någon internt som har ansvar för   verktygslåda, produktion, budget, strategisk inriktning och mål.  
Kontinuerlig och engagerande kommunikation - Företagen bör tänka som en   broadcaster och använda egna kanaler samt underhållande teman som konsekvent utvecklas för kanalen. Man kan också planera publiceringscykler   för materialet för att driva trafik och skapar mervärde som bringar engagemang bland   följarna.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

ChimneyPreemYoutube

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.