Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medieval

Så skapar Microsoft musik av Stockholm

Publicerad: 12 januari 2017, 14:50

Stockholm har inspirerat författare, låtskrivare och poeter att skriva hyllningar till staden. Nu får Stockholm en modern, klassisk komposition av den prisbelönte norske kompositören Eirik Røland.


Ämnen i artikeln:

ReklamkampanjMicrosoftStockholmReklam

Tillsammans med Microsoft skapade Eirik Røland musik med stadens ljud som utgångspunkt. Resultatet är ett stycke som ska spegla känslan av att leva i Stockholm, från vardagsstress och ändlösa vägarbeten, till vackra vyerna och lugnet av närheten till natur och vatten.

Arbetet med att komponera musiken har dokumenterats i en kort film som bland annat kommer att visas på bio. Projektet är en del i den större kampanjen, "Nya Möjligheter", som har pågått sedan oktober.

Kampanjen kommer dagligen att lyfta de möjligheter som skapas genom it och teknik, men som många kanske inte känner till.

– Samarbetet med Eirik känns väldigt spännande då det visar på möjligheterna att skapa musik där inspirationen finns. Fler och fler vill jobba på det här sättet, där arbetet är något du gör, inte en plats du går till. Surface är skapad för just detta, säger Anna Ström, marknadschef Microsoft Sverige i ett pressmeddelande.

Eirik Røland är en modern och prisbelönt kompositör som avslutade sina studier vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm 2013. Efter sin examen vann han Hans Zimmers tävling "Bleeding Fingers Contest" med över 7000 deltagare från hela världen.

– Jag har bott i Stockholm i 8 år och tycker att det är en fantastisk stad. Det har varit ett spännande projekt att ta mig runt, hitta ljud och göra musik av det. Att komponera ett stycke som fångar känslan av staden och dess många personligheter. Som modern och klassisk, kall och varm, melankolisk och levande, säger Eirik Røland i en kommentar.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.