Medieval
Så visar de hur människor luras in i sexhandeln
Publicerad: 26 oktober 2015, 14:53
Traffickers rekryterar kvinnor med hopp om ett bättre liv i Europa. Nu visar organisationen RealStars hur de lockas med lögner om helt andra jobb.
FT
Fredrik Thambert
De nya kampanjen kallas "Nöjeskarriär" och består av en till synes normal sajt. Där uppmanas besökarna att anmäla sitt intresse till jobb inom nöjesindustrin, som film eller musik, genom att svara på ett antal frågor.
Men när frågeformuläret närmar sig sitt slut upptäcker besökaren att det inte alls handlar om något riktigt arbete. Istället kommer ett fiktivt erbjudande om att ta jobb som sexarbetare under påtvingade förhållanden.
– Kampanjen visar att det är lätt att bli lurad och belyser också vad problemet bottnar i. Sex-trafficking existerar därför att det finns en efterfrågan och internet används idag som marknadsplats för handel och rekrytering. Om inte efterfrågan fanns, skulle inte folk bli lurade in i trafficking, så enkelt är det, säger Malin Roux Johansson, RealStars grundare, i en kommentar.
Kampanjen är skapad av digitalbyrån Hello There samt pr-byrån Presskontakterna.